Scaderea limitei de viteza la 32 km/h in localitati

Accidentele rutiere continua sa reprezinte o importanta amenintare la adresa sanatatii copiilor din Marea Britanie. Adesea, atentia este concentrata asupra deceselor survenite pe drumurile publice in perioada de vacanta, dar astfel de evenimente nedorite se produc pe tot parcursul anului.

In Europa, Marea Britanie detine una dintre cele mai nefavorabile statistici in privinta accidentelor ce implica pietonii copii: anual, in urma accidentelor rutiere mor 140 de copii.1 La ora actuala exista o noua metoda de abordare a acestui aspect: inca de anul trecut, autoritatile locale au avut puterea de a impune limita de viteza de 20 mile/ora (32 km/h), pentru zonele urbane.

Factorul principal al accidentelor rutiere il reprezinta viteza. In conformitate cu datele furnizate de Department of Environment, Transport, and the Regions (Departamentul Mediului, Transportului si Teritoriilor), viteza necorespunzatoare si excesiva pe drumurile publice este raspunzatoare pentru aproximativ 1 200 de decese pe an.2 S-a demonstrat ca, prin comparatie cu alte tari din Europa, cum ar fi Franta si Olanda, nu prezenta crescuta in trafic, ci, mai degraba, lipsa restrictiilor de viteza este responsabila de cresterea suplimentara a deceselor in rândul copiilor pietoni din Marea Britanie.3 Aproximativ 70% dintre soferi depasesc limita actuala de viteza, de 30 mile/ora (48km/h), in localitati.3 Doua treimi din totalul accidentelor soldate cu victime sau cu vatamari corporale se produc in zonele cu o restrictie de viteza de 30 mile/ora.5

Desi din 1987 pâna in 1997 decesele generate de accidente rutiere au scazut cu 36%, nivelul actual al mortalitatii in rândul pietonilor ramâne inacceptabil. Ca reactie la aceasta situatie, organizatii cum ar fi Children's Play Council (Consiliul pentru Siguranta Copiilor) si Pedestrian Association (Asociatia Pietonilor) au solicitat ca limita actuala de viteza, de 30 mile/ora, in localitati sa fie inlocuita cu o restrictie de viteza de 20 mile/ora.

Numarul de accidente rutiere soldate cu victime scade daca se reduce limita de viteza

Este evident ca prin reducerea vitezei la 20 de mile/ora creste siguranta pietonilor. Probabilitatea ca un pieton sa fie accidentat grav sau omorât in urma impactului cu o masina ce se deplaseaza cu o viteza de 30 mile/ora este de 45% si de numai 5%, la 20 mile/ora.6 Studii guvernamentale au aratat ca, in zonele unde viteza este restrictionata la 20 mile/ora, incidenta accidentelor rutiere a scazut cu 60%, iar numarul de accidente in care erau implicati pietoni copii si biciclisti s-a redus cu 67%, in timp ce viteza vehiculelor a diminuat, in ansamblu, cu o medie de 9,3 mile/ora (14,9km/h).7

Nu a existat nici o dovada referitoare la cresterea numarului de accidente pe drumurile laterale. Studii ale consiliilor locale au aratat rezultate similare. De exemplu: Havant Borough Council (Consiliul Havant Borough) a impus limita de 20 mile/ora pentru o distanta de 20 mile si a constatat ca frecventa accidentelor rutiere soldate cu victime a scazut cu un semnificativ 40%.

De asemenea exista dovezi care sustin ca politica de reducere a limitei de viteza in mediul urban ar fi acceptata de public. Dintre telespectatorii postului de televiziune Carlton, care au raspuns unui studiu, peste 80% au fost de acord cu limita de 20 mile/ora pe toate soselele principale din Londra.8 In Europa continentala, raspunsul publicului a fost pozitiv in aproape toate cazurile. In Austria, orasul Graz a adoptat, la nivelul majoritatii arterelor rutiere, limita de 30 km/h (18 mile/ora), ceea ce a dus la scaderea, cu mai mult de o patrime, a numarului de victime si la reducerea spectaculoasa a zgomotului si a poluarii atmosferice. Când a fost introdusa pentru prima data, aceasta initiativa a fost sustinuta de mai putin de cinci din 10 persoane, dar in prezent o sustin opt din 10 persoane.8

Totusi, Association of British Drivers (Asociatia Automobilistilor Britanici) este ingrijorata de pericolul de a li se permite autoritatilor locale sa instituie, de la sine putere, limita de 20 mile/ora. Asociatia este de parere ca deciziile pentru zonele unde trebuie impuse limite de viteza mai mici vor fi luate pe criterii politice si astfel s-ar ajunge la limite necorespunzatoare pe anumite drumuri. Limitele necorespunzatoare, argumenteaza acestia, ar determina soferii sa se concentreze mai mult asupra vitezometrului decât asupra drumului.9 S-a cerut ca limitele sa fie "rezonabile", compatibile si, mai mult decât orice, bazate pe principii ale sigurantei rutiere rationale si stabile".9

Exista, desigur, pericolul concentrarii numai asupra limitelor mai mici de viteza, ca o solutie a reducerii numarului de accidente. Alti factori care stau la baza deceselor produse de accidentele rutiere si a vatamarilor corporale includ: acoolul, oboseala si lipsa aptitudinilor pentru sofat. O contributie importanta la mentinerea sigurantei rutiere o au, de asemenea, masurile de domolire a traficului, precum si instruirea soferilor privind conduita la volan.5 Este bine ca masurile educationale sa nu-i vizeze numai pe soferi, ci si pe parinti si pe copii.

Tribunalele sunt prea ingaduitoare

Pe deasupra, impunerea numai a limitelor mai mici de viteza ar avea un impact limitat. Faptul ca 70% din totalul soferilor depasesc, in mod frecvent, limita de 30 mile/ora demonstreaza atitudinea, relativ ingaduitoare, a tribunalelor, cu privire la infractiunile rutiere.4 O atitudine adecvata este la fel de importanta ca si stabilirea limitelor drept factor primordial. Cu toate acestea, daca autoritatile locale folosesc limitele mai mici de viteza in mod rational, ca parte a unei strategii generale, atunci limita de viteza de 20 mile/ora ofera o noua solutie pentru rezolvarea problemei legate de decesele copiilor si vatamarea acestora in accidente rutiere.

Reducing the speed limit to 20 mph in urban areas
Child deaths and injuries would be decreased
BMJ 2000;320:1160

Paul Pilkington trainee public health specialist,
South West Region London School of Hygiene and Tropical Medicine, London WC1E 7HT mailto:paul.pilkington@lshtm.ac.uk)

Bibliografie

1 Huxford R. Child pedestrian safety in the UK: a strategy for reducing child pedestrian casualties. London: Thomas Telford Publishing, 1997. www.ice.org.uk/public/child.htm

2 Department of the Environment, Transport and the Regions. DETR annual report 1999: the government's expenditure plans 1999-2000 to 2001-2002. London: DETR, 1999. www.detr.gov.uk/annual99/13htm

3 Department of the Environment, Transport and the Regions. Comparative study of European child pedestrian exposure and accidents. Norwich: HMSO, 1999.

4 Hibbs J. Councils are given the right to impose 20mph limit. Daily Telegraph 1999; 26 Apr:5.

5 Department of the Environment, Transport and the Regions. "Kill your speed" campaign website. www.detr.gov.uk/campaigns/kys99/index.htm

6 Department of the Environment, Transport and the Regions. Road safety strategy: current problems and future solutions. London: DETR, 1997.

7 Department of the Environment, Transport and the Regions. Review of traffic calming schemes in 20mph zones. London: DETR, 1996.www.roads.detr.gov.uk/roadsafety/research98/road/6a.htm#S204F

8 Rogers B. For fewer deaths and less pollution, reduce speed now. Guardian 1999;18 Aug:18.

9 Association of British Drivers. ABD's response to the 20mph speed limit consultation. London: ABD, 1999. www.abd.org.uk

Rate this article: 
Încă nu sunt voturi
Bibliografie: 
Traducere: 
Dr Raluca Neagu
Autor: