Utilizati spalatul pe maini pentru a stimula atentia sustinuta în clinica

Un memento regulat pentru reflectie ar putea diminua starea de neatentie

În ambientul frenetic al practicii clinice, adesea nu de dam seama ce facem pâna cand nu apare o problema. Trecerea de la un pacient la altul si de la o sarcina la alta poate fi perceputa drept coplesitoare. Când suntem grabiti este usor sa ne pierdem concentrarea asupra sarcinii pe care o avem de îndeplinit si sa devenim neatenti. Când nu suntem pe deplin angajati în ceea ce ni se intampla în fiecare moment al zilei putem reactiona ”orbeste” la evenimente în loc sa observam ce apare si apoi sa raspundem printr-o abordare adaptata, atenta.

Actul de curatare a mâinilor, o sarcina simpla, dar importanta, practicata pe parcursul zilei, poate facilita clipe de meditatie menite sa-l determine pe clinician sa-si concentreze din nou atentia asupra prezentului si sa-i asigure, pe parcursul unei zile de lucru, momente de claritate, de întelegere intuitiva si de reflectie.

Practica moderna de tip mindfulness a fost descrisa ca un proces de concentrare a atentiei spre scop, în momentul prezent si fara opinii, fara a eticheta. O atare practica este destinata sa ajute o persoana sa treaca de la a reactiona pur si simplu la un eveniment la a levitra online canadian pharmacy suspenda intentionat etichetarea, analizarea reactiilor, observând momentul si raspunzând cu consideratie si compasiune la trebuintele celorlalti.1

Practica informala de tip mindfulness necesita putine indicatii in afara recomandarii de concentrare asupra respiratiei, corpului si a ceea ce se întâmpla în momentul prezent, putand fi utilizata în cursul activitatilor obisnuite.

Igiena mâinilor este o procedura nelipsita înainte si dupa contactul cu un pacient. Natura ”automata” a interventiei îi poate permite sa fie omisa ori efectuata incorect, deoarece atentia nu este concentrata asupra procesului. Curatarea mâinilor trebuie sa fie redefinita atat ca un act de autoîngrijire ce ofera un moment de mindfulness pentru a creste prezenta si constientizarea cat si ca unul de prevenire reciproca a infectiilor.

Daca se poate face o conexiune între mâini si minte, am putea transforma acest instrument fundamental de prevenire a infectiilor dintr-un act de complianta pasiva într-unul de autoîngrijire.1 Pentru a realiza acest lucru, procesul trebuie descompus în etape, astfel încât fiecare moment sa fie trait pe deplin.

Într-o stare de atentie sustinuta, gândurile si sentimentele sunt observate, recunoscute si acceptate asa cum sunt. O asemenea stare de impartiala observare a sinelui este gândita pentru a introduce un rastimp între perceptie si raspuns, permitând o comutare de la pilotul automat spre o stare de constientizare cognitiva.

O atare abilitate de comutare, ce implica flexibilitatea atentiei, astfel încât oamenii sa-si poata indrepta atentia de la un obiect la un altul, este încorporata în practica asistentei medicale.

Trecem de la momentele in care ne ocupam de stabilirea diagnosticelor si a tratamentelor la cele cand raspundem la întrebari si interactionam cu pacientii si cu colegii. Actul de a concentra atentia asupra respiratiei în timpul in care gândirea este dispersata ne permite sa recunoastem starea prezenta, iar aceasta este o abilitate ce poate fi dezvoltata prin practica de catre clinicienii ocupati. 

UN MOMENT DE MINDFULNESS

Concentrati-va atentia asupra gândurilor si emotiilor pe care le aveti. Ramaneti prezent(a) si acceptati orice apare, exact asa cum este, fara a reactiona.

Stabiliti-va un scop – de a asculta concentrat(a), de a va alege cuvintele cu grija ori de -a actiona cu compasiune fata de prima persoana pe care o veti întâlni.

Zâmbiti ca sa recunoasteti acest act de bunavointa atat fata de dumneavoastra insiva cat si fata de pacient.

Frecarea mainilor cu alcool

Faceti o pauza, inspirati si expirati, observati sunetul si senzatia pe care o produce frecarea asupra palmelor.

Fiti prezent(a) în acest moment si traiti senzatia frecarii spumei/gelului pe articulatia pumnului, mâinilor si degetelor, pâna ce produsul se evapora si va lasa curat(a).

Sapun si apa

Faceti o pauza, inspirati si expirati, observati cum dati drumul robinetului si fiti atent(a) la senzatia produsa de apa care se scurge dinspre încheietura pumnului spre degete.

Fiti prezent(a) în acest moment si traiti senzatia produsa de frecarea sapunului în zona pumnului, a mâinilor si a degetelor si apoi spalati totul, lasând apa sa se scurga.

 

Cand suntem grabiti este usor sa ne pierdem concentrarea asupra sarcinii pe care o îndeplinim si sa devenim neatenti.

Rate this article: 
Încă nu sunt voturi
Bibliografie: 

Heather M Gilmartin, postdoctoral nurse fellow, Denver-Seattle Center of Innovation,

Eastern Colorado Health Care System, Department of Veterans Affairs, Denver, USA

heather.gilmartin@va.gov

PERSONAL VIEW

Use hand cleaning to prompt mindfulness in clinic

A se cita: BMJ 2016;352:i13

Gasiti articolul la: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.i13 

Traducere: 
Dr. Rodica Chirculescu
Autor: 
Heather M Gilmartin