Implicati clinicienii pentru a preveni un dezastru digital si alte lectii necesare crearii unui sistem de sanatate fara hârtii

Recentul raport al guvernului britanic privitor la cheltuieli a anuntat alocarea unui miliard de £ pentru tehnologia din sanatate. Promitea “servicii mai bine conectate pentru pacienti” si informatii necesare medicilor “la un deget distanta.”

Nimeni nu poate contesta aspiratia – insa nimeni nu poate uita istoricul descurajant al cheltuielilor pentru tehnologia informatiei din cadrul NHS (National Health System – sistemul de sanatate public national britanic).

Se pare ca au fost invatate lectiile desprinse din National Programme for IT (Programul National pentru Tehnologia Informatiei), care a costat peste zece miliarde de £ acum un deceniu. Nu exista o masura universala: guvernul a promis, de aceasta data, sa evite masurile venite de la vârf  în favoarea http://cialisfrance24.com tentativelor de a sprijini si a îndruma initiativele cu un grad sporit de aport local. Exista, insa, multe alte cai catre dezastru, asa cum am constatat, la Nuffield Trust, în timp ce realizam cercetarea globala pentru noul nostru raport.

Vestile bune: investigatiile noastre cu privire la cele mai avansate spitale si sisteme medicale din lume au descoperit ca, în prezent, tehnologia a ajuns într-un stadiu în care poate realmente contribui la reducerea duratei spitalizarii pentru pacienti, a ratei infectiilor si a duplicarii testarilor. Ea ii poate ajuta pe clinicieni sa ia decizii dificile si sa stie când sa intervina înainte ca problemele sa aduca pacientii la spitale.

Vestile rele: aplicata prost, poate reprezenta in continuare, pur si simplu, un obstacol. Cheia se gaseste în cele patru lectii din trecut, atât din NHS cât si din alte sisteme.

 

Modificarea modului în care lucreaza oamenii

În primul rând, se impune regandirea actualelor modalitati de lucru, astfel încât sa includa o mai mare standardizare si o mai buna organizare a muncii. Simpla digitizare a unui proces foarte variabil ori suboptimal constituie un prilej ratat. Problema divizarii activitatilor presupune schimbarea modului în care lucreaza oamenii, nu masinile. Personalul din cadrul NHS si-a exprimat permanent opinia ca lipsa instruirii a fost cea mai mare bariera in calea adoptarii noii tehnologii.

În al doilea rând, este necesara o puternica implicare clinica. Au fost proiectate prea multe sisteme, un asemenea demers vizand fie sa ajute departamentul financiar ori managerii, fie sa reflecte ceea ce cred specialistii din IT ca au nevoie clinicienii, fie sa satisfaca aspiratii politice. Adesea ele complica viata clinicienilor, prin interfete greoaie, fluxuri de lucru prost concepute, autentificari multiple si alerte inutile – si realizeaza putine pentru pacienti. Cercetatorii din SUA au observat ca, dupa ultimele reglementari si dupa ce au fost introduse noile tehnologii, medicii petrec 40% din timp cu computerele si numai 12% cu pacientii.

În al treilea rând, nu se epuizeaza niciodata nevoia de a învata si de a face schimbari. Modificarile rapide din medicina, ca si cele ce tin de capacitatile sistemelor solicita un proces permanent de adaptare si de perfectionare, ceea ce presupune continue si, uneori, dureroase cicluri de revizuire a modului în care functioneaza sistemul înainte ca investitiile sa dea roade. Din nefericire, multe organizatii din NHS nu au dispus de datele în timp real de care ar fi avut nevoie ca sa stie daca schimbarile au efect.

 

Integrarea si interoperabilitatea

În sfârsit, integrarea si interoperabilitatea sunt importante. Clinicienii vor personalizare, dar asta nu poate însemna spitale mici, cu cel putin 100 de sisteme diferite care sa comunice unul cu altul. Ar trebui ca fiecare organizatie sa vizeze sisteme unice, dar sa se asigure ca acestea suporta gama de aplicatii de care au nevoie clinicienii pentru utilizare specializata.

Altfel, pericolul este ca informatiile digitale sa ramâna stocate în departamente, izolate de clincienii obisnuiti în activitatea zilnica. Aproape toti clinicienii folosesc în afara programului de lucru aplicatii intuitive, sigure, motiv pentru care au aceleasi asteptari si la locul de munca. Va trebui sa fie implicati în a se gândi cum vor functiona cel mai bine noile instrumente si cum sa fie restructurate procesele din asistenta medicala pentru a le valorifica la maximum potentialul.

Nu va fi usor sa se realizeze acest deziderat, în conditiile în care medicii sunt coplesiti de munca si criticati, dar liderii sistemului de sanatate si cei din guvern trebuie sa inteleaga ca numai asa poate fi evitata o alta runda de dezamagiri si de pierderi prin tehnologia din NHS. 

Rate this article: 
Încă nu sunt voturi
Bibliografie: 

Nigel Edwards, chief executive, Nuffield Trust

nigel.edwards@nuffieldtrust.org.uk

THE BEST POLICY

Involve clinicians to avert a digital disaster

A se cita: BMJ 2016;352:i888

Gasiti articolul la: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.i888

Autor: 
Nigel Edwards