Petit guide du développement spirituel NoëlL'actu viagra viagrasansordonnancefr.com décryptéeAgirEcocitoyen J'ai fait un stage de survie en pleine nature Don, troc, partage : consommons collaboratif! Vous recherchez une formation?

Health Forum 2015

Modificarea prețurilor medicamentelor începând cu 15 iunie este dificil de implementat

Specialiștii domeniului pharma susțin implementărea măsurii începând cu 1 iulie

BusinessMark organizează cea de-a doua ediție a ”Health Forum”, pe parcursul a două zile, 11 si 12 iunie, la Hotel Howard Johnson Grand Plaza, București.

Forumul își propune să vină în întâmpinarea specialiștilor din sectorul de sănătate și farmaceutic cu discuții utile asupra problemelor pe care le confruntă sistemul în România, dar și asupra perspectivelor de dezvoltare.

Astfel, prima zi a evenimentului a fost dedicată sectorului farmaceutic, în timp ce cea de a doua zi va fi dedicată sectorului de sănătate.

Vorbitorii primei zile de dezbateri au fost: Florian Bodog, Secretar, Comisia pentru sănătate publică, Senatul României, Marius Tănasă, Vicepresedintele Agentiei Nationale a Medicamentului, Dan Zaharescu, Director Executiv, ARPIM, Daniel Popescu, Corporate Affairs Manager, Eli Lilly, Carmen Afanasenco, Manager, Tax Advisory Services, EY Romania, Cristina Munteanu, Director Executiv, ADRFR, Iulian Trandafir, Director General, Farmexpert, Petru Crăciun, Director General, Cegedim și Alina David, Tax Manager, PKF Finconta. Moderatorii evenimentului sunt: Alexandra Mănăilă, jurnalist și Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark.

 

”Am urmărit proiectul privind Ordinul 75 foarte activ. Nu știu dacă implementarea sa va avea efecte pozitive pentru sistem. Din reacțiile primite, pentru partea de business din domeniu impactul nu va fi pozitiv. Concret, acest Ordin va fi aplicabil din 15 iunie. Cred însă că e foarte greu să fie implementat începând cu această dată pentru că se va dubla volumul de muncă a celor de la Casa de Asigurări. Cred că este prea dificil și că se va avansa cu termentul către data de 1 iulie. Mingea în momentul de față este la Casa de Asigurări. Ei spun că ar putea să fie gata pe data de 15 iunie, dar nu știu ce sens ar avea să fie aplicat de la jumătatea acestei luni”, a declarat Florian Bodog, Secretar, Comisia pentru sănătate publică, Senatul României.

Ordinul 75 se referă la modificarea prețurilor medicamentelor prin finalizarea procesului de publicare a doua cataloage de prețuri pentru medicamente: Catalogul Național al Medicamentelo (CaNaMED) și Catalogul Național Public al Medicamentelor.

”Legat de noua lege a sănătăți, nu cred că aceasta va fi gata până la sfârșitul acestei legislaturi. Se vehiculează varianta de a lua un draft de lege care a fost deja dezbătut spre a fi actualizat. Eu nu cred însă în variante hibride. Cred că o lege a sănătății ar trebui făcută cu toată responsabilitatea de la început”, a mai precizat acesta.

Florian Bodog  a subliniat importanța implicării consultanților străini în elaborarea acestei legi.

 

Marius Tănasă, Vicepresedintele Agentiei Nationale a Medicamentului, a subliniat de asemenea că ar fi indicat ca implementarea Ordinului 75 să înceapă pe data de 1 a lunii pentru a evita dificultățile privind calcularea taxei clawback.

”Prețurile din CaNaMed sunt pentru cei în contract cu Casa de asigurări. Pentru ceilalți operatori prețurile sunt cele din Catalogul Public Național. Însă majoritatea furnizorilor de servicii medicale doresc să intre în contract cu Casa pentru că asta le aduce pacienți. Cred că sunt sub 10% cei care nu au contract cu Casa”, a declarat Marius Tănasă.

 

”Se discută foarte mult de creștere și descreștere a nivelului de vânzări. Obiectivul nostru este să avem pe piață medicamente sigure la prețuri bune. Vrem o scădere a automedicației, să încurajăm consultul. Printr-un consum crescut de medicamente crește rata de efecte adverse, prin consumul de antibiotice crește rata de rezistență la substanță și scade efectul acestora asupra pacienților”, a mai declarat Vicepresedintele Agentiei Nationale a Medicamentului.

 

Acesta a precizat că este de acord cu importanța rolului distribuitorilor de medicamente în sistemul farmaceutic, acesta fiind un liant necesar între producători și farmacii.

”Referitor la Ordinul 75, există două cataloage de prețuri, o modalitate condamnată deja în Spania. Apoi formularele exclud automat distribuitorii. Furnizorii vor putea printr-o notificare nu se știe unde să vândă prin prețul mare, iar farmaciile, în contract cu Casa, vor fi obligate să vândă cu prețul mic. Se va crea un blocaj și nu vom mai găsi medicamente. Suntem a doua țară care încearcă să aplice acest Ordin 75, iar prima a fost drastic penalizată. Mai suntem în comunitatea europeană sau nu? Acest Ordin, va fi probabil sancționat și de Consiliul Concurenței pentru că distruge piața. Dacă sunt două farmacii una lângă alta, una vinde cu 3 lei, iar cealalta cu 5 lei același medicament. Nu cred că acest sistem dualist este soluția pentru România”, a declarat Iulian Trandafir, Director General, Farmexpert.

Legat de valoarea marfii deteriorate, Iulian Trandafir a declarat că aceasta este de câteva milioane de euro pe an la nivel național, iar în opinia sa deductibilitatea acesteia este foarte neclară.

 

”În prezent, farmaciile sunt pe profitabilitate 0, iar distribuitorii sunt sub 1%. Ne punem problema existenței într-o astfel de piață. Dacă un medicament se cumpără de la producător cu un leu și se vinde în farmacie cu 0,80 de bani se va declanșa un blocaj evident. Toate farmaciile care funcționează în România sunt autorizate de Minister, așa că ar trebui să poată vinde la același preț”, a declarat Cristina Munteanu, Director Executiv, ADRFR.

 

Legat de momentul efectiv al aplicării modificării prețurilor, și Dan Zaharescu, Director Executiv, ARPIM, este de părere că termentul oportun este 1 iulie,  altfel volumul de muncă fiind enorm.

 

”Orice producător de medicamente este în primul rând un agent economic responsabil. Primul lucru este responsabilitatea față de pacient, dar pentru a produce medicamente sunt necesare niște condiții speciale. Apoi există responsabilitatea față de angajații săi. Mai există și responsabilitatea față de acționari. În mod obiectiv nu avem cum să nu vorbim despre aspectele economice atunci când vorbim despre medicamente. Ori incertitudinile de ordin legislativ au dus deja la un blocaj în sistem”, a afirmat Dan Zaharescu.

 

În opinia lui Daniel Popescu, Corporate Affairs Manager, Eli Lilly, statul trebuie să aibă în vedere un singur lucru: asigurarea pacienților cu medicamentele necesare afecțiunii cu care se prezintă la medic.

”Totuși, atât statele cât și operatorii trebuie să respecte anumite protocoale și reguli. Trebuie să avem grijă ca în România să fie prezente toate medicamentele cu care se tratează cetățenii europeni. Poate că este greu și scump, dar cred că statul ar trebui să se preocupe să aibă la dispoziție pentru România tratamentele din Europa. Sigur că sunt probleme legate de preț. De-a lungul timpului, industria a atras atenția mereu autorităților în ceea ce privește prețurile și taxarea. Majoritatea producătorilor sunt multinaționale. Este foarte important ce se întâmplă în fiecare țară în parte pentru că țările comunică între ele. Este foarte ciudat să îi spui unei țări că ți s-au tăiat prețurile în altă țară pentru că toate statele vor dori același preț. Ce înseamnă pentru un pacient că în Catalogul Național un medicament are prețul de un leu dacă nu îl găsește în nicio farmacie. Nu știu în ce măsură acest nou Ordin va putea răspunde la aceste întrebări”, a declarat Daniel Popescu.

 

Carmen Afanasenco, Manager, Tax Advisory Services, EY Romania, a vorbit despre cheltuielile necesare cu medicamentele degradate.

”Unităţile de producţie sau de distribuţie a medicamentelor pot înregistra cheltuieli semnificative cu marfa expirată sau degradată calitativ. Potrivit legislației în vigoare, stocurile de mărfuri degradate/expirate care nu sunt acoperite prin contracte de asigurare şi nu sunt imputabile sunt nedeductibile la calculul impozitului pe profit și se colectează TVA. TVA nu se ajustează pentru stocurile degradate calitativ dacă sunt îndeplinite cumulativ urmatoarele condiții: degradarea se datorează unor cauze obiective dovedite cu documente și se face dovada distrugerii”, a precizat Carmen Afanasenco.

 

Potrivit acesteia, există o modificare, care ar putea intra în vigoare de la 1 ianuarie 2016 (legislație în format draft), potrivit căreia cheltuielile cu stocurile de mărfuri degradate/expirate sunt deductibile dacă: degradarea calitativă se datorează unor cauze obiective, dovedite cu documente și

se face dovada distrugerii/scoaterii din circuitul economic, sau mărfurile au termen de valabilitate/expirare depășit.

 

”În prezent avem o cerere foarte mare de medicamente, dar și o ofertă mare. Din păcate acestea nu sunt bine corelate. Înțelegem foarte bine dorința statului, a pacienților și a oricărui client să aibă produse bune și ieftine. Spre deosebire de pacienți, statul ar trebui să fie însă conștient de modul în care se poate face acest lucru. România reprezintă 1% din piața medicamentelor din Europa și ar trebui să încerce să se alinieze nu să întoarcă Uniunea Europeană pe dos din dorința de a oferi medicamente ieftine”, a afirmat Petru Crăciun, Director General, Cegedim.

 

Alina David, Tax Manager, PKF Finconta, a vorbit despre Cota de TVA redusă începand cu 1 iunie 2015, potrivit prevederilor Codului fiscal.

”Cota de 9% este aplicabilă pentru livrarea de: alimente, inclusive băuturi, cu excepția băuturilor alcoolice, destinate consumului uman și animal; animale şi păsări vii din specii domestice; seminţe, plante și ingrediente utilizate în prepararea alimentelor; produse utilizate pentru a completa sau înlocui alimentele. Astfel, cota de 9% se aplică pentru livrarea, importul sau achiziţia intracomunitară de suplimente alimentare (codurile NC 2101-2106, cu excepţia preparatelor ce conţin alcool de la codul 2106 90 20)”, a explicat Alina David.

 

Potrivit acesteia, produsele aflate pe stoc la data de 1 iunie prezintă obligativitatea de a fi inventariate pentru că vor avea TVA de 24%, urmând ca după această dată, TVA să fie de 9% pentru livrarea, importul sau achiziţia intracomunitară de suplimente alimentare.

Evenimentul este organizat cu sprijinul APMGR. Partenerii Health Forum sunt: Microsoft, PKF Finconta, Valoris, WorldClass, Biroul de Traduceri Champollion.

Partenerii media au fost: Paginamedicala.ro, Medfarm, Pagina Farmacistilor, medicalmanager.ro, Medipedia, Romedic, Viața Medicală, medicalstudent.ro, Pharma Business, Jurnalul de Afaceri, ziare.com, Business24, Valoarea, Brightway, Learn&Go, startups.ro, Medica Academica, Calendar Evenimente, 4 Career, debizz, the bmj, Legal Magazin, Transilvania Business.

BusinessMark

BusinessMark este o companie ce oferă servicii integrate de B2B, oferind clienţilor săi modele de dezvoltare complexe, conectandu- i în mod direct cu mediul de afaceri şi creând oportunităţi de parteneriat strategic. Atât prin organizarea de evenimente business, cât şi prin serviciile de B2B Public Relations oferite, BusinessMark îşi propune să vină în întâmpinarea partenerilor săi cu strategii de comunicare şi promovare centrate pe business matchmaking şi crearea de oportunităţi de dezvoltare.

 

______________________________________________________________________________________________________________________

Medicamentele ieftine și vitale nu se găsesc pe piață pentru că distribuitorii nu mai sunt interesați de ele

sau

99% dintre cardurile electronice de sănătate sunt la pacienți

BusinessMark a organizat cea de-a doua ediție a ”Health Forum”, pe parcursul a două zile, 11 si 12 iunie, la Hotel Howard Johnson Grand Plaza, București.

Forumul și-a propus să vină în întâmpinarea specialiștilor din sectorul de sănătate și farmaceutic cu discuții utile asupra problemelor pe care le confruntă sistemul în România, dar și asupra perspectivelor de dezvoltare.

Astfel, prima zi a evenimentului a fost dedicată sectorului farmaceutic, în timp ce cea de a doua zi a fost dedicată sectorului de sănătate.

Vorbitorii celei de-a doua zile de dezbateri au fost: Cristian Bușoi, Deputat, Parlamentul European, Membru Comisia pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară, Vasile Ciurchea, Președinte, Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), Horia Cristian, Vicepreședinte, Comisia pentru sănătate și familie, Camera Deputaților, Mircea Cinteză, Vicepreședinte, Colegiul Medicilor din România, Vasile Barbu, Președinte, Asociația Națională pentru Protecția Pacienților, Dr. Bogdan Pana, Director General, Servicii Medicale, Medicover Romania, Dr. Carmen Orban, Manager, Institutul Clinic Fundeni, Constantin Lucescu, Director Corporate Division, Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, Paul Stanciu, Senior Business Development Manager for Public Sector, Microsoft România. Evenimentul a fost moderat de Alexandra Mănăilă, jurnalist și Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark.

 

”CNAS își dorește o rată a vindecării mai mare pentru a avea cât mai mulți contributori sănătoși. Asigurătorii privați își doresc practic același lucru și să facă profit. Angajatorii își doresc muncitori sănătoși și fideli. Politicienii vor sănătate pentru toți și bani pentru sistemul sanitar. În prezent, 6% din PIB este la sănătate. Nu este foarte ușor să aduci bani în acest sector. În 2015 fondul de asigurări de sănătate este 22 miliarde de lei adică 3,2% din PIB. Avem însă 1001 de categorii care contribuie cu 0%. Practic, în România contribuie la buget 5 milioane de oameni, asigurați sunt 18 milioane de oameni, iar cu capacitate de muncă avem 9 milioane de persoane”, a declarat Horia Cristian, Vicepreședinte, Comisia pentru sănătate și familie, Camera Deputaților.

 

În opinia sa, 70% din bugetul aferent sănătății ar trebui să fie acoperit de sistemul de stat, o parte dintr-un cont de economii de sănătate, iar restul din asigurările private.

 

”Asigurare de sănătate ar trebui să fie problema personală a fiecăruia și nu a angajatorului. Ar fi bine dacă acesta nu ar mai fi obligat să plătească atât cât plătește în prezent către asigurările de sănătate ci să plătească 2% într-un Cont de Economii de Sănătate. Acesta ar fi foarte util, putând asigura serviciile sanitare necesare angajatului sau chiar să fie atașat pensiei, în cazul în care nu este utilizat. În cazul în care angajatul și-ar da demisia, suma strânsă ar rămâne angajatorului”, a propus Horia Cristian.

 

Mircea Cinteză, Vicepreședinte, Colegiul Medicilor din România, a atras atenția asupra tratamentelor care nu sunt adoptate și în România.

 

”La noi nu există o regulă prin care marile inovații să fie luate în calcul în funcție de succesul pe care îl au la vindecare. Programul de infarct miocardic, de exemplu, a fost un succes, dar în acest moment se adresează numai unui singur tip de infarct, deși există un alt tip de infarct cu incidență dublă care nu este luat în calcul. Îngrozitor este și că medicamentele ieftine nu se găsesc pe piață pentru că distribuitorii nu mai sunt interesați de ele, dar pentru mulți pacienți ele sunt vitale. Compania Națională Unifarm ar trebui să fie obligată să aducă acele medicamente ieftine și necesare vieții, medicamente pe care distribuitorii nu le aduc nefiind profitabile. Trebuie să le asigure pentru că altfel se pierd vieți și este vina noastră concretă”, a declarat Mircea Cinteză.

 

Acesta a subliniat problema existentă cu mentenanța echipamentelor.

 

”O problemă importantă este cu banii necesari pentru service. Aparatele sunt reparate numai atunci când se strică. Aparatele scumpe și vitale ar trebui să fie însoțite neapărat de un contract de service pentru că de ele depind vieți. Decidenții ar putea să facă diferența prin măsuri care nu înseamnă neapărat mulți bani”, a precizat Vicepreședinte, Colegiul Medicilor din România.

 

Dr. Carmen Orban, Manager, Institutul Clinic Fundeni, a vorbit de asemenea despre problemele generate de lipsa medicamentelor.

 

”Sunt uneori probleme din cauza lipsei medicamentelor ieftine care nu mai sunt de găsit. Orice spital poate face cerere pentru cumpărarea medicamentelor. Unifarm vrea însă plata la un anumit interval de timp, ori spitalul îi poate plăti atunci când primește banii de la Casa de Asigurări. Unifarmul ne percepe penalități chiar dacă nu este vina noastră, a unității, ci a Programului. Dacă vine Curtea de Conturi te întreabă de ce tu ca manager plătești penalități, în opinia lor asta înseamnă că nu ți-ai făcut meseria cum trebuie”, a declarat Dr. Carmen Orban.

 

În Institutul Clinic Fundeni, 11.500 de pacienți primesc servicii medicale în regim de spitalizare în fiecare lună.

 

”Nici o firmă nu dorește să facă mentenanță în Institutul nostru pentru că rulajul este foarte mare. Nu vin la noi pentru că sunt foarte mari costurile. De accea, Fundeni trebuie tratat altfel. Indiferent de buget noi nu ne permitem să refuzăm un pacient. Peste 70% dintre pacienți vin din provincie. Ori în cazul nostru dacă refuzăm un pacient îi refuzăm categoric dreptul la viață”, a completat Dr. Carmen Orban.

 

Vasile Barbu, Președinte, Asociația Națională pentru Protecția Pacienților, a propus suplimentarea fondurilor Unifarm pentru a rezolva problemele existente.

”Legat de cardul de sănătate, se pare că chiar nu poate fi utilizat. Sunt situații în care se blochează peste tot, sau sunt situații în care merge în unele cazuri și în altele nu. În laboratoare și paraclinici sunt cozi, cardul birocratizează foarte mult activitatea, mai ales pe cea a medicilor de familie. Cred că ar trebui să fie semnalate aceste probleme pentru a se analiza foarte clar. A fost achiziționat un sistem, dar cine a recepționat acest sistem care nu funcționează? Cred că cineva are o vină pentru că acest sistem funcționează prost”, a declarat Vasile Barbu.

Cristian Bușoi, Deputat, Parlamentul European, Membru Comisia pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară, a dorit să completeze faptul că în România sunt în sistemul sanitar 8,5 milioane de plătitori  în mod direct.

 

”Cred că înainte de a discuta sisteme complicate despre cum ar trebui să funcționeze sistemul de sănătate trebuie să vedem cum funcționează acesta în țările europene. Niciun sistem nu este lipsit de critici dar sunt țări europene, nu doar dintre cele avansate, care au ajuns totuși la un echilibru și nu se află într-o permanentă criză. Există în Uniunea Europeană două mari modele: sistemul de sănătate național fără a fi o contribuție de sănătate și un sistem de asigurări de sănătate de mai multe feluri. Dacă ar fi să optăm pentru un model, personal cred că foarte potrivit ar fi cel al Franței. Mai exact, finanțare publică obligatorie de 70% și restul să fie finanțat prin asigurări private deductibile. Atunci mai mulți asigurători privați vor putea să ofere mai multe servicii. Totul ar fi mult mai eficient. Acesta este un model spre care ne putem îndrepta atenția”, a declarat Cristian Bușoi, Deputat, Parlamentul European, Membru Comisia pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară.

Acesta a subliniat că trebuie să ne concentrăm pe îmbunătățirea sistemului de sănătate din România.

”Cardul este obligatoriu de la 1 mai, dar am rugat atât furnizorii cât și pacienții să îl folosească înainte de această dată cu câteva luni. Au existat situații în care s-a făcut acest lucru, dar majoritatea factorilor implicați nu au folosit cardul. Sigur că la 1 mai, data la care acest instrument au devenit obligatoriu, au existat probleme privind folosirea sa. Înainte de 1 mai am spus că sunt interesat să știu ce probleme are sistemul. Suntem în continuare deschiși să avem întâlniri cu specialiștii furnizorilor de servicii de sănătate pentru a le oferi informațiile de care au nevoie pentru a utliza cardul de sănătate. Faptul că totuși sistemul funcționează s-a văzut începând cu 5 mai, când s-a inversat numărul serviciilor utilizate cu card și cele fără card (care sunt aferente copiilor și altor categorii de pacienți)”, a declarat Vasile Ciurchea, Președinte, Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS).

 

”Vom face un raport lunar pe care îl vom face public după ce avem datele pe luna mai pe tipuri de secțiuni: medicină de familie, spitale, îngrijiri la domiciliu etc. Sigur că nu putem publica numele pacienților dar putem publica numele furnizorilor. Putem face acest raport pe ore. Vom avea astfel o imagine foarte clară asupra serviciilor furnizate de fiecare unitate. Este adevărat că nici SIUI nici sistemul cardurilor nu funcționează perfect. Este normal pentru că sunt sisteme foarte mari și depind de interfață, de modul în care sunt folosite și de alți factori”, a declarat Președintele CNAS.

 

Acesta a precizat că 99% dintre cardurile de sănătate sunt la pacienți.

 

”Microsoft are un program pentru o societate mai sănătoasă. Ne interesează patru linii: Mobilitate (device pentru clinici, managementul relației cu pacientul etc), Productivitate și Colaborare (colaborare între sistemul de stat și cel privat, telemedicină), Rapoarte integrate (eficiență operațională, cercetare medicală), Servicii de tip Cloud (stocare imagistică medicală, desktop virtual & data center)”, a declarat Paul Stanciu, Senior Business Development Manager for Public Sector , Microsoft România.

 

Produsele companiei permit medicilor monitorizarea la distantă, localizarea pacient, vizualizarea informațiilor despre pacienți direct de pe telefon sau tabletă.

”Medicover a fost prima companie din România care a oferit, încă din 2006, tuturor pacienţilor săi acces la dosarul medical electronic. Dosarul medical electronic este disponibil pentru toţi pacienţii şi permite centralizarea informaţiilor despre istoricul şi starea sănătăţii pacientului. În cazuri de urgenţă, medicii de la Hotline Medicover au acces direct la dosarul medical electronic şi pot decide cum să acţioneze inclusiv pe baza antecedentelor medicale”, a afirmat Dr. Bogdan Pana, Director General, Servicii Medicale, Medicover Romania.

 

Potrivit acestuia, sistemul privat de sănătate este în creștere și va crește inevitabil în continuare.

 

De aceeași părere a fost și Constantin Lucescu, Director Corporate Division, Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, care a susținut că este necesar un sistem competitiv.

”Cred că abonamentele medicale vor crește și vor avea un ritm mai crescut decât asigurările pentru că un asigurător nu are rețeaua pe care o punem la dispoziție. Furnizorii mari de servicii medicale private au deja un standard ridicat al calității serviciilor. Colaborăm desigur cu aigurătorii și acoperim serviciile contractate”, a declarat Constantin Lucescu, Director Corporate Division, Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria.

Evenimentul a fost organizat cu sprijinul APMGR. Partenerii Health Forum au fost: Microsoft, PKF Finconta, Valoris, WorldClass, Biroul de Traduceri Champollion.

Partenerii media au fost: Paginamedicala.ro, Medfarm, Pagina Farmacistilor, medicalmanager.ro, Medipedia, Romedic, Viața Medicală, medicalstudent.ro, Pharma Business, Jurnalul de Afaceri, ziare.com, Business24, Valoarea, Brightway, Learn&Go, Startups.ro, Medica Academica, Calendar Evenimente, 4 Career, Debizz, The bmj, Legal Magazin, Transilvania Business.

 

BusinessMark

BusinessMark este o companie ce oferă servicii integrate de B2B, oferind clienţilor săi modele de dezvoltare complexe, conectandu- i în mod direct cu mediul de afaceri şi creând oportunităţi de parteneriat strategic. Atât prin organizarea de evenimente business, cât şi prin serviciile de B2B Public Relations oferite, BusinessMark îşi propune să vină în întâmpinarea partenerilor săi cu strategii de comunicare şi promovare centrate pe business matchmaking şi crearea de oportunităţi de dezvoltare.

 

Rate this article: 
Încă nu sunt voturi
Autor: 
BMJRo