Un nou studiu ce va explora efectul telefoanelor mobile asupra dezvoltarii cognitive

Un nou studiu, a carui efectuare va costa un milion de lire sterline, va investiga conexiunile posibile între folosirea telefoanelor mobile de catre copii si dezvoltarea lor cognitiva. Cercetatorii implicati cred ca vor reusi sa raspunda la aceasta veche întrebare urmarind 2 500 de copii si comparând dezvoltarea lor cognitiva cu expunerea la undele de radiofrecventa.
 
Study of Cognition, Adolescents, and Mobile Phones (SCAMP – Studiul asupra Dezvoltarii Cognitive a Adolescentilor si a Telefoanelor mobile) vizeaza recrutarea a 2 500 de copii din categoria de vârsta 11–12 ani si urmarirea lor de-a lungul a trei ani. Expunerea subiectilor la telefoanele mobile si la alte surse de radiatie neionizanta va fi cuantificata prin accesarea înregistrarilor de la companiile de telefonie mobile respective, prin chestionare si, pentru un numar mic de ognitive, prin purtarea unor ”insigne” de radiatie timp de 48 de ore. La începutul si la sfârsitul experimentului vor fi masurate functiile cognitive de tipul memoriei, timpului de reactie sI atentiei.
 
Paul Elliot, director al Centre for Environment and Health (Centrul pentru Mediu si Sanatate) de la Imperial College (Colegiul Imperial) din Londra, a afirmat ca, pâna în prezent, cercetarile privitoare la eventualitatea unei conexiuni intre folosirea telefonului mobil si aparitia cancerului la adulti au ajuns la concluzii linistitoare, dar aproape toate au fost studii de scurta durata (sub zece ani), iar dovezile legate de utilizarea pe termen lung si de catre copii au fost limitate si mai putin clare.
 
Intrebat, la o conferinta de presa din Londra, daca într-un studiu nerandomizat este posibila cuantificarea unor efecte, probabil mici, asupra functiilor cognitive si atribuirea lor cu certitudine folosirii telefonului mobil, Elliot a raspuns ca, într-un astfel de caz, era imposibila realizarea unui studiu clinic controlat. In Marea Britanie, 60% dintre copii utilizeaza telefonul mobil de la vârsta de 11 ani, iar pâna la 14 ani proportia lor se ridica la 90%. ”Acesta este un studiu observational prospectiv si trebuie sa facem tot posibilul în conditiile date”, a spus el.
 
Investigatorul principal al experimentului, Mireille Toledano, a adaugat: ”Am ales o perioada de timp în care copiii încep sa foloseasca telefoanele lor proprii si una în care se dezvolta functiile cognitive. Colectam un volum mare de date din diferite surse, asa ca, in mod cert, pe parcursul cercetarii vom avea modificari atât în ceea ce priveste dezvoltarea cognitiva cât si utilizarea telefonului mobil. Daca reusim sa surprindem toti factorii despre care stim ca afecteaza dezvoltarea cognitiva, vom fi capabili sa-i luam în considerare. Astfel, in cadrul cohortei avem o buna capacitate de-a identifica orice schimbare, survenita la nivelul abilitatilor cognitive, ce ar putea fi determinata de folosirea telefonului mobil”.
Masuratorile cognitive se vor face la începutul si la sfârsitul studiului, iar un grup mai mic, alcatuit din 200–500 de copii, va fi întrebat, în cel de-al doilea an al experimentului, daca ar vrea sa poarte contoare de radiatie timp de 48 de ore, in vederea înregistrarii exacte a expunerii sI ca sa completeze un jurnal de activitate.  
 
Studiul a fost comandat de Department of Health (Ministerul Sanatatii), iar finantarea lui este asigurata, prin contributii egale, de guvern si de industria de telefonie mobila.
 
Study will look at effect of mobile phones on cognitive development
CitatI articolul ca: BMJ 2014;348:g3407

Rate this article: 
Average: 5 (1 vote)
Autor: 
Nigel Hawkes LONDRA