Petit guide du développement spirituel NoëlL'actu viagra viagrasansordonnancefr.com décryptéeAgirEcocitoyen J'ai fait un stage de survie en pleine nature Don, troc, partage : consommons collaboratif! Vous recherchez une formation?

Transformarea sistemului de sanatate: necesara, dar dificila

Recentul raport al King’s Fund cu privire la serviciile medicale din domeniul sanatatii mintale ofera unele indicii utile

Carole Kaplan transformation programme director
carole.kaplan@ntw.nhs.uk
Elizabeth Moody group nurse and transformation programme director
Stewart Gee programme manager, Northumberland Tyne and Wear Foundation Trust,
St Nicholas Hospital, Newcastle upon Tyne NE3 3XT, UK
 
In sistemul public britanic de asistenta medicala (National Health System – NHS) se impun din nou schimbari, ca urmare atat a preocuparilor legate de calitatea si siguranta serviciilor cat si a necesitatii de a mai face economii. Transformarile s-au si concretizat la nivelul NHS, insa nu intr-o maniera consecventa, cele mai recente date privitoare la situatia actuala scotand in evidenta, deopotriva, realizari si esecuri.1
 
Ce ne indica experienta amplelor modificari anterioare ale sistemului? Recent, King’s Fund a recapitulat succint invatamintele desprinse din transformarea radicala a ingrijirii oferite in Marea Britanie in domeniul sanatatii mintale – dintr-un serviciu institutional intr-unul integrat in comunitate. Demersul organizatiei este sustinut de concluziile expertilor participanti la doua seminarii cu tematici legate de reforma din sanatate. Este interesant de vazut in ce masura mesajele lor isi gasesc reflectarea în discutiile informale din tara.
Asa cum arata clar raportul elaborat de King’s Fund, schimbarea este o trasatura constanta a serviciilor publice. Pentru ca transformarea sa asigure permanent cresterea calitatii si reducerea costurilor se impune, insa, rezolvarea multor probleme. Este necesar ca medicii sa aiba capacitatea de-a identifica pierderile din sistem si de-a accepta ca nu întotdeauna vechile metode sunt cele mai bune. În fine, ei trebuie sa fie convinsi de faptul ca toate modificarile aduse sunt in interesul pacientilor.2
 
Multe trusturi vor sa extinda timpul acordat consultatiei si sa-l comprime pe cel investit in activitati negeneratoare de avantaje pentru utilizatorii asistentei medicale, ce pot fi realizate altfel decat pana atunci, cum sunt, de pilda, cele administrative, participarea la reuniuni profesionale si deplasarile3 – ele creeaza adesea nemultumiri clinicienilor, fiindca ii supraaglomereaza, asa ca restrangerea lor le-ar permite sa-si dedice intreaga competenta celor pe care-i ingrijesc. Recentele realizari tehnologice – de exemplu, dictarea digitala si telefonia mobila – au redus timpul alocat rezolvarii sarcinilor administrative. Informarea pacientilor, precum si a celor care îi trimit la un consult de specialitate devine mai rapida si mai sigura, iar telemedicina poate aduce si alte avantaje. În domeniul psihiatriei, personalul medical cu experienta se ocupa, adesea, de aspecte ce ar putea fi rezolvate la fel de bine si de alti angajati, iar pentru a avea certitudinea ca diferitele elemente ale ingrijirii sunt furnizate de cadre cu niveluri de calificare corespunzatoare pot fi angrenate atat grupurile de suport alcatuite din persoane care au avut o boala mintala cat si sistemele de recuperare conduse de pacienti.4
Putini clinicieni stiu cum sa aplice in practica principiile schimbarii intr-o organizatie, iar multora li se pare dificil, fiindca difera considerabil de activitatea lor clinica obisnuita, in care modificarile tin de pacienti. S-ar putea ca schimbarea dictata de valorile orientate catre pacient sa fie usor de enuntat, dar mult mai greu de realizat.5
 
În industrie, transformarea este privita ca un proces continuu, ceea ce nu prea se  întâmpla în cadrul sistemului de ingrijire a sanatatii. În consecinta, nu s-a acordat suficienta atentie diminuarii sau eliminarii activitatilor a caror indeplinire nu aduce avantaje directe pacientilor. Dupa parerea noastra, se poate ajunge la o prefacere globala printr-o abordare sistematica. Un cadru de lucru util este oferit de teoria managementului schimbarii, chiar daca se bazeaza doar pe un cuantum limitat de date stiintifice.
Este fundamentala implicarea pacientilor si a personalului de îngrijire, precum si a cadrelor clinice si a organizatiilor partenere. Succesul oricarui nou model este conditionat de sentimentul ca apartine celor carora le este destinat.6 Comunicarea cu cei neangrenati direct în crearea lui este esentiala, dar nu inseamna implicit implicare, la care se ajunge incomparabil mai greu. Este utila nu doar aplicarea unei metodologii de sprijinire a procesului reformator, ci si cunoasterea celei mai probabile reactii la schimbare, mai ales în rândul celor raspunzatori de transpunerea ei in practica.
 
Nu-mi crea difficultati!
Fiecare om reactioneaza la schimbare intr-o maniera personala, trecand prin diverse stari emotionale, descrise în diferitele versiuni adaptate ale modelului Kubler-Ross privitoare la doliu.7 Astfel, pot aparea niveluri ridicate de anxietate, atât la scara unei intregi institutii cât si pe plan personal, ceea ce favorizeaza sau, dimpotriva, împiedica transformarea.8 Asadar, este esentiala o strategie clara si sustinuta cu privire la forta de munca. Este important sa fie adoptat un cadru legal, clar corelat cu legislatia muncii, iar conducerea organizatiilor sa accepte riscurile inerente oricarei modificari a starii de lucruri existente pana la un moment dat.

Schimbarea e dificila si poate ajunge sa consume toate resursele disponibile, asa ca e bine sa se aiba in vedere mentinerea unui echilibru între instituirea ei si asigurarea “unui mers obisnuit al activitatii”. Gilburt si colab. arata ca unica modalitate de-a obtine un atare deziderat este asa-numita “derulare în paralel” – continuând activitatea pe baza vechiului model si introducandu-l în acelasi timp pe cel nou6 – care, desi este costisitoare si complexa, ar putea fi o optiune mai sigura, deoarece permite evaluarea stiintifica a noilor modele. Nu trebuie uitat, insa, faptul ca in cadrul asistentei medicale au loc permanent inovatii ale serviciilor de ingrijire, a caror evaluare nu se face intr-o maniera asa de riguroasa.

Este necesar ca intre servicii sa existe “stima reciproca”,9 iar cei care le autorizeaza sa fie implicati activ în procesul de restructurare, astfel incat alocarea fondurilor sa se bazeze pe informatiile generate de întelegerea oricarui nou sistem clinic. Este esential ca aplicarea unui serviciu sa fie evaluata clar si coerent, avandu-se in vedere nu doar  parcursul pacientului, ci si contextul economic al asistentei medicale si sociale. Ar deveni posibila, astfel, cuantificarea beneficiilor aduse atat pacientilor cat si celor care se ocupa de îngrijirea lor si personalului sanitar. S-ar mai putea obtine date referitoare la impactul asupra altor servicii, cum sunt cele de cazare, de ambulanta, facilitatile oferite de autoritatile locale etc. În cadrul asistentei psihiatrice exista multe exemple de furnizare treptata a consultantei specializate din domeniul asistentei sociale, iar sugestiile de integrare a ei in etapele de ingrijire inca din faza de proiect ar putea genera un model de colaborare mult mai bun si mai eficient.

Ca si Womack si Jones, credem ca, in arena politica, numeroase dezbateri asupra asistentei medicale constituie, de fapt, o disputa cu privire la modificarea costurilor sau la eliminarea unor servicii, deoarece diferitele partide implicate încearca sa-si apere propriile interese în detrimentul celorlalte.2 Sunt multe de învatat despre transformare in reteaua ingrijirilor acordate sanatatii mintale si celei fizice, iar intregul mediu al asistentei medicale si sociale trebui sa beneficieze fara restrictii de resursele necesare.
Provenienta si modalitate de recenzare: Articol solicitat; cu evaluare interna.
Conflictele de interese si bibliografia se gasesc în versiunea de pe thebmj.com.

Rate this article: 
Încă nu sunt voturi
Bibliografie: 

Transforming healthcare: necessary but difficult
Recent King’s Fund report on mental health services provides some useful pointers
Citati articolul ca: BMJ 2014; 348:g2842

Traducere: 
Dr. Oana Caunii
Autor: 
Carole Kaplan, Elizabeth Moody, Stewart Gee