Studiul variantelor genetice în tipurile frecvente de cancer deschide drumul catre screeningul tintit

Cercetatorii care analizeaza genomul persoanelor cu si fara trei dintre cele mai frecvente tipuri de cancer au identificat peste 80 de noi variante genetice care diferentiaza intre ele cele doua grupuri.
     Studiul a fost finantat de Wellcome Trust and Cancer Research din Marea Britanie. A fost realizata o comparatie intre ADN-ul a peste 100 000 de persoane sanatoase si cel al unui numar identic de oameni cu cancer. Un comentariu asupra cercetarii si a implicatiilor ei pentru sanatatea publica poate fi citit în Nature Genetics.
     Autorii au constatat ca anumite polimorfisme ale unei singure nucleotide, una din categoriile de variante genetice, erau mai frecvente la subiectii cu neoplasm de prostata, de sân sau de ovar. Cu cât ADN-ul unei persoane continea un numar mai mare de atari variante, cu atât riscul instalarii unei boli oncologice era mai accentuat.
     În cazul cancerului de prostata au fost identificate 23 de variante noi, 16 dintre ele fiind asociate cu forma mai agresiva a maladiei. Cercetatorii au depistat, de asemenea, 49 de noi variante asociate cu cancerul mamar (un numar aproape dublu fata de cel cunoscut pâna în prezent) si alte 11 corelate cu cel de ovar.
     Ros Eeles, profesor de oncogenetica la Institutul de Cercetare a Cancerului, a declarat ca rezultatele obtinute ar putea contribui atat la identificarea persoanelor expuse riscului de aparitie a unor forme mai agresive de cancer versus unele mai blânde, cat si la screeningul lor tintit.

Dr. Gianina Luca