Interzicerea alcoolului „ieftin” va avea un slab efect asupra consumului

Încercările de a reduce consumul de alcool din Anglia şi Ţara Galilor, prin interzicerea vânzării băuturilor foarte ieftine, vor avea un impact limitat – este concluzia cercetărilor efectuate la Universitatea Newcastle.

Bryan Christie EDINBURGH

          Studiul, considerat a fi primul din Marea Britaniecare a evaluat influenţa discounturilor asupra preţurilor alcoolului, a arătatcă numai 2% din totalul băuturilor comercializate în cadrul ofertelor promoţionales-au vândut cu mai puţin decât valoarea taxelor plătite pentru ele (ce seestimează că variază între 21 şi 28 penny perunitate de alcool), fapt ce sugerează necesitatea interzicerii unor astfel depromoţii. În schimb, instituirea unui preţ minim de 50 de penny per unitate de alcool ar afecta peste unsfert (26,2%) dintre promoţii. Valoarea de 50 de penny a fost propusă, în 2009,de către Liam Donaldson, aflat pe atunci la conducerea sectorului de sănătate. 

Se stabilise ca interzicereavânzării băuturilor alcoolice la un preţ mai mic decât cel de cost să intre învigoare în Anglia şi în Ţara Galilor începând din aprilie 2012, dar autoriistudiului citat mai-sus au declarat că, potrivit rezultatelor obţinute de ei, strategiaimpunerii unui preţ minim ar urma să-şi demonstreze în mod clar eficienţa înceea ce priveşte reducerea neajunsurilor generate de comercializarea alcooluluila un preţ scăzut. Scoţia va introduce o lege prin care va stabili un preţminim, iar mai multe organizaţii, printre care şi BMA (Bristish MedicalAssociation – Asociaţia Medicală Britanică), au solicitat guvernului de laWestminster să le urmeze modelul.

Studiul în speţă, publicatîn Alcohol and Alcoholism (doi:10.1093/alcalc/agr159), este bazat pe unsondaj al preţurilor efectuat în 29 de amplasamente din centrul oraşuluiNewcastle. Rezultatele arată că ofertele speciale, în număr de peste 2 000,s-au soldat cu economii de circa 25%, ceea ce a fost posibil doar în cazulachiziţionării a peste 20 de unităţi. Autorii susţin că există date ce atestăfaptul că disponibilitatea băuturilor alcoolice ieftine încurajează oamenii săcumpere mai mult şi s-a calculat că o economie de 25% poate determina o creşterecu 12,5% a vânzărilor.

”Rezultatele noastre arată căactuala propunere a guvernului, de a interzice vânzarea băuturilor alcoolice cuun preţ sub cel de ‚cost’, va afecta foarte puţine produse şi este improbabil săaibă un efect substanţial asupra consumului şi vânzărilor. La polul opus,impunerea unei limite minime de 50 de penny perunitate va avea impact asupra unui sfert din totalul promoţiilor,” se menţioneazăîn studiu.

 

Foarte puţine produse vor fi afectate deinterzicerea băuturilor alcoolice cu preţuri mai mici decȃt preţul de cost,arată cercetătorii.

 

Traducere: Dr. Gianina Luca

Rate this article: 
Încă nu sunt voturi
Bibliografie: 
Traducere: 
Autor: