Impactul revizuirilor bugetare asupra sanatatii si protectiei sociale

Coalitia guvernamentala a luat, pânala urma, mult-temutele masuri ale caror rezultate au fost de rau augur atat pentruNational Health Service (NHS - sistemul national de servicii de sanatate britanic)cat si pentru sistemul de protectie sociala.1 Cheltuielile din cadrulNHS urmeaza sa fie reduse, astfel încât cresterea anuala sa ajunga, în urmatoriipatru ani, începând din aprilie, de la 6% la 0,4%. Excluzând economiile preconizate,de 15 miliarde ₤ (16,8miliarde €; 23,6 miliarde$) pâna la 20 de miliarde ₤,si in conditiile cresterii modeste promise, care în practica va determina, dupaluarea in calcul a platilor si a altor majorari, reducerea puterii de cumparare,întrebarea esentiala este daca demersurile anuntate de cancelar chiar vor fi concretizate.Prin scaderea atât de rapida si masiva a cheltuielilor publice ar putea fipericlitat întreagul proces de refacere a economiei.2

In sfera politica, o saptamâna esteun interval de timp îndelungat, asa ca patru ani sunt perceputi ca oeternitate, în care pot aparea numeroase elemente capabile sa modifice sauchiar sa deturneze diversele planuri guvernamentale referitoare la reducereacheltuielilor si la restructurare. Totodata, autoritatile strategice din sanatate,diversele structuri din îngrijirea primara si autoritatile locale se grabesc sastrânga cureaua, uneori mai mult decât este cazul, ceea ce înseamna ca multedintre cele cinci sute de mii de locuri de munca din sectorul public incluse pelista de restructurari vor trebui sa dispara în urmatoarele luni, iar efectele unoratari schimbari nici nu au început înca sa fie resimtite în cadrul NHS si pe planeconomic global.

Cresterea anuala de 0,4% acheltuielilor din NHS este cea mai mica dintre cotele inregistrate dupa 1950,an în care atât sistemul national de servicii de sanatate britanic cât sinevoile populatiei erau extrem de diferite. Pe atunci era raspândita pe scaralarga convingerea ca, odata cu rezolvarea restantelor acumulate în sanatate, vascadea si presiunea exercitata asupra NHS, ale carui costuri vor fi recuperatedin mers.3 Acum, insa, stim mai multe. Chiar si-asa, din anumitepuncte de vedere importante, populatia era mai sanatoasa dupa cel de-al doilearazboi mondial, majoritatea oamenilor aveau un loc de munca, iar diferenteledintre venituri erau considerabil mai mici.

NHS functioneaza actualmenteîntr-un mediu mult mai complex si într-o stare de dependenta mutuala al careinivel de pornire este cel din 1948. Diminuarea cheltuielilor - ce afecteaza bunastareapopulatiei, ajutoarele de invaliditate, contributiile pentru incadrarea in munca,ajutoarele pentru cresterea copilului, problema locuintelor si alte domenii - va avea un impact negativsemnificativ asupra NHS si, pe masura ce populatia ii va resimti efectulnegativ, iar numarul somerilor va creste, se va amplifica si presiuneaexercitata asupra serviciilor.

Problemele presante carora NHS trebuiesa le faca fata la ora actuala sunt, în mare masura, consecinta afectiunilorlegate de stilul de viata, ce pot fi prevenite. Rezolvarea lor inca dinstadiile incipiente presupune eforturi conjugate din partea unei multitudini dealti factori in afara de NHS, chiar daca rolul sau este foarte important - dealtfel, el va avea cel mai mult de suferit de pe urma cresterii solicitarilor, fiindcanu reuseste sa controleze elementele determinante ale obezitatii, abuzului dealcool si starii psihice proaste a populatiei. De aceea, îngradirea fonduriloralocate NHS-lui nu a fost niciodata o decizie logica.4 Optareapentru stabilirea bugetului la fata locului, anuntata în analiza cheltuielilorpentru familiile cu nevoi complexe, este un prim semn încurajator ce indicafaptul ca guvernul întelege natura intercalara a problemelor de sanatate, desio astfel de abordare vine în contradictie cu restrictionarea bugetului pentru sanatate.

Reducerile cheltuielilorguvernamentale locale, totalizând 28% pe durata a patru ani, vor amplificapresiunile asupra NHS. Doar protectia sociala are un statut special, protejat, darfondurile puse deoparte (în total, 12 miliarde ₤, din care un miliard ₤ provin din fondurile NHS) nu sunt clar delimitate si s-arputea ca ele sa fie insuficiente pentru nevoile identificate de LocalGovernment Association (Asociatia Guvernamentala Locala).5

Institute for Fiscal Studies (Institutulpentru Studii Fiscale) a conchis ca impactul analizei cheltuielilor are uncaracter regresiv, fiindca efectele cele mai drastice vor fi resimtite de catrecei care beneficiaza cel mai mult de pe urma serviciilor publice vizate a fireduse;6 acestea sunt solicitate cel mai intens de categoriiledefavorizate din punct de vedere al veniturilor, iar daca în sectorul privat nuvor aparea noi locuri de munca destinate absorbtiei celor ramasi fara serviciu,va creste, în mod inevitabil, procentul persoanelor sarace. De asemenea, probabilca «piata neagra» a tigarilor si a bauturilor alcoolice va cunoaste unreviriment, ceea ce va afecta serios sanatatea publica.

Privind reducerile cheltuielilorpublice în ansamblul lor, este greu de imaginat cum va reusi NHS sa scape decea mai mare parte a consecintelor negative ale transformarii comunitatii,transformare tot mai evidenta pe masura ce prapastia dintre bogati si saraci seva adânci. Mentinerea programelor de protectie sociala pare a fi un factor determinantesential al starii de sanatate a populatiei in viitorul apropiat.7Societatile in care exista inechitati profunde sunt, aproape întotdeauna, nesanatoasesi - deoarece sanatatea si bunastarea merg mâna-n mâna - diferentele tot mai pronuntateîntre venituri vor avea un impact negativ asupra sanatatii.8, 9Analiza Marmot a inegalitatilor din sanatate, realizata pentru guvernulanterior, a avut urmatoarea concluzie: «Austeritatea nu trebuie sa duca laaparitia unor restrictii la nivelul sistemului de ajutor social. Dimpotriva,s-ar putea sa fie nevoie exact de o abordare opusa».10 Pledoaria saa trecut neobservata în analiza cheltuielilor.

Repercusiunile revizuirii bugetarevor accentua presiunea asupra NHS, caruia ii va fi tot mai greu sa faca fataprovocarilor inerente perioadei de restructurari intense ce-i amenintastabilitatea si viitorul pe termen lung.11 Chiar daca ar exista olarga acceptiune a unor atari schimbari, ceea ce nu este cazul, ele tot arafecta fiecare nivel al NHS si ar distrage atentia de la probleme maistringente, în conditiile in care forta de lucru urmeaza sa sufere cele maidevastatoare prefaceri din 1974 încoace. Devine improbabil, asadar, ca printr-oreproiectare inspirata a sistemului sa se gaseasca acel interes concertatnecesar pentru a atinge un nivel mai mare de productivitate.12Într-adevar, pentru a fi incununata de succes, restructurarea va necesitaresurse suplimentare, estimate la circa trei miliarde ₤.13

Efectele revizuirii cheltuielilorasupra sanatatii, în special asupra categoriilor defavorizate financiar si cugrad maxim de vulnerabilitate, asociate cu o «re-dezorganizare» prost conceputa,sunt ingredientele «ideale» ale unei calamitati. Nu avem alta optiune decât saasteptam si sa vedem daca NHS îi poate face fata sau daca lucrurile vor lua onoua intorsatura ca urmare a unor evenimente inca neprofilate la orizont.

Rate this article: 
Încă nu sunt voturi
Bibliografie: 
Traducere: 
Dr. Madalina Geanta
Autor: 
David J Hunter professor of health policy and management, School of Medicine and Health, Wolfson Research Institute, Durham University Queen’s Campus, Stockton on Tees TS17 6BH, UKd.j.hunter@durham.ac.uk