Ar trebui sa existe un control in cazul studentilor la medicina?

Jane Dacre si Peter Raven sunt convinsi ca un asemeneademers ar preveni cazurile în care studentii periculosi vor deveni medicipericulosi;

Edward Davies, in schimb, este de parere ca aceasta esteo reactie exagerata, absurda

 

Jane Dacre este sef al departamentului de educatiemedicala din cadrul

Facultatii de Medicina UCL, Londra jdacre@medsch.ucl.ac.uk

Peter Raven este sef al departamentului de buna practicadin cadrul

Facultatii de Medicina UCL, Londra

 

DA

În MareaBritanie, General Medical Council (GMC - Colegiul Medicilor) este autoritateacare reglementeaza profesia medicala. O latura a acestei responsabilitati esteinocularea unei imagini clare a îndatoririlor profesionale generatiilor destudenti. Un atare obiectiv este atins prin elaborarea de ghiduri pentru toatefacultatile de medicina si prin monitorizarea felului în care sunt ele respectate,activitate concretizata in efectuarea unor vizite ce fac parte din procesul degarantare a calitatii.1 Dupa parerea noastra, ceea ce se face înmomentul de fata ajuta, însa nu este suficient.

Înprezent, toate facultatile de medicina din Marea Britanie au masuri dereglementare a capacitatii de a practica medicina, bazate pe procedurileechivalente pentru doctorii acreditati,2 si încearca sa le foloseascain vederea stimularii necesara dezvoltarii unui sentiment puternic dedevotament profesional, ca si pentru a gestiona problema studentilor predispusila diverse abateri. Interpretarea ghidurilor variaza, insa, de la o facultatela alta. De curând, în cadrul University College din Londra s-a tinut o seriede întâlniri cu caracter informal, la care au participat decanii a cinci facultatide medicina londoneze, obiectivul fiind compararea variatelor abordari alebunei practici. Intâlnirile au relevat deosebiri frapante între metodele degestionare ale problemelor studentesti din varii facultati. Existau discrepanteatât în ceea ce priveste pragul de la care problemele erau dezvoltate cât sidin punct de vedere al rezultatelor obtinute.

GeneralMedical Council admite ca exista o problema legata de consecventa si colaboreazacu facultatile de medicina pentru a îmbunatati situatia prin sesiuni de lucru laintervale regulate. Din nou, dupa parerea noastra, asta nu va fi de ajuns,deoarece variatiile pe care le-au identificat în Londra au persistat, în ciudaparticiparii reprezentantilor diferitelor facultati la sesiunile de lucruamintite. Acreditarea la nivel central este singura metoda prin care pot fiatinse consecventa si corectitudinea în abordare.

 

Statutul

Gradul în carestudentii îsi constientizeaza statutul profesional si importanta evaluariicapacitatii de a practica ar fi crescute prin înregistrarea în ColegiulMedicilor. Acest lucru ar sustine eforturile facultatilor de medicina de apromova valoarea si responsabilitatea profesionala în timpul studiilor si arajuta studentii sa constientizeze mai bine regulile pe care trebuie sa lerespecte în activitatea profesionala. Desi GMC a înregistrat succese înactivitatea de crestere a gradului în care studentii îsi înteleg rolul, existao conceptie gresita, frecvent întâlnita, conform careia acestia învata înfacultate un cod comportamental care intra în vigoare doar dupa ce devinacreditati.

Înciuda eforturilor depuse de facultati, studentii continua sa nu fie familiarizaticu problema bunei practici si zvonurile capata amploare. Un exemplu - poateneautentic dar totusi relevant - este urmatorul: un student la medicina setemea ca dezordinea din camera sa ar putea determina trimiterea sa în fatacomitetului de buna practica. La polul opus sunt cei care considera ca anumiteactivitati, de exemplu consumul de droguri recreationale, seara si înweekenduri, nu ar avea de ce sa interfere cu evolutia profesionala a studentilor.

 

Interventia precoce

Dupa ce astudiat autoreglementarea profesionala evaluata în cadrul anchetei Shipman,3Janet Smith a sugerat ca înregistrarea studentilor ar trebui luata în considerareîn Marea Britanie (desi aceasta nu a facut parte din analiza ei, motiv pentrucare nu s-a constituit într-o recomandare). În alte profesii din sanatatestudentii nu sunt înregistrati, însa aceasta masura a fost luata pentru studentiide la Drept.4 Principalul obiectiv este preîntâmpinarea situatiilorîn care studentii potential periculosi devin medici periculosi. Cercetarilerecente, desi efectuate pe grupuri putin numeroase, au aratat ca un numarimportant de medici a caror conduita a fost supusa atentiei structurilor dereglementare prezentau unele dovezi de randament scazut sau de conduitaprofesionala ce lasau de dorit înca din timpul facultatii de medicina.5, 6

Deocamdatasunt dificil de monitorizat studentii cu probleme din Marea Britanie din cauzalipsei datelor provenite din studii longitudinale. O evidenta a GMC, unde ar fipastrate date referitoare la studenti de-a lungul pregatirii medicale si apoila luarea în primire a posturilor, ar fi o sursa valoroasa de informatii ce arputea furniza dovezi utile pentru cresterea încrederii generale în medici. Deasemenea, s-ar putea folosi informatiile strânse pentru a determina tipurile deprobleme care, nerezolvate, ar putea duce, în viitor, la trimiterea în fatacomitetului de buna practica, fapt ce ar contribui la documentarea abordariipredarii si a învatarii profesionalismului în pregatirea medicala universitara siin cea postuniversitara.

Însfârsit, acreditarea centrala si implicarea mai intensa a GMC în chestiunileprivind buna practica în facultatile de medicina ar îndeparta doza anuala deincertitudine de care se „bucura" studentii care au fost subiectul unor ancheteprivind buna practica. În prezent nu stim cum vor sta lucrurile: GeneralMedical Council va accepta anchetele organizate de facultati si rezultatele ce tinde acestea sau va dori sa organizeze propriile cercetari si audieri? Cum,deocamdata, GMC nu studiaza dosarele de buna practica furnizate de facultatidecât în momentul înscrierii provizorii, unii studenti au o perioada în care nustiu daca vor putea începe rezidentiatul.

S-arputea foarte bine sa existe considerente practice - de exemplu, costurile sitimpul necesar pentru a constitui si administra o evidenta a studentilor;  acestea sunt, insa, un pret mic platit pentrua obtine o protectie mai eficienta a publicului si pentru a mentine statutul siîncrederea de care beneficiaza profesia medicala.

 

„Un numar important de medici a caror conduita a fostsupusa atentiei structurilor de reglementare prezentau unele dovezi de randamentscazut sau conduita profesionala care lasa de dorit înca din timpul facultatiide medicina"

 

Conflicte de interese: JD estemembru al comitetului General Medical Council.

Provenienta si modalitate de recenzare: Articol cutematica solicitata, fara evaluare externa.

Should medical students be regulated?

Se va cita: BMJ 2010;340:c1677

 

NU

Edward Daviesredactor, BMJ Careers, Londra  WC1H 9JR edavies@bmj.com

 

Janet Smith asugerat, în ancheta Shipman, ideea înregistrarii studentilor.1 Problemain cauza nu se încadra strict în limitele anchetei si, chiar daca lucrurile arfi stat asa în trecut, asta nu ar fi putut sa îl opreasca pe criminalul înserie Harold Shipman. Totusi, problema a fost pusa în discutie.

Urmatoarelerecomandari cu privire la reglementarea profesiei medicale, formulate de ministrulsanatatii în „Good Doctors, SaferPatients" („Medici buni, sigurantamai mare pentru pacienti"), au preluat stafeta. Recomandarea 23 sunaastfel: „Studentii la medicina ar trebui sa beneficieze de ‚înscriereca student' în General Medical Council si este necesar ca un reprezentant al acestuifor sa fie cooptat in cadrul fcultatilor de medicina ca sa lucreze cu sistemede buna practica în paralel cu cele stabilite pentru medicii înscrisi înColegiu."2

 

Necesitate

Având învedere importanta care se acorda controlarii studentilor, ar fi de asteptat caproblema sa fie grava. De aceea, este oarecum surprinzator faptul ca un sondajefectuat printre decanii responsabili cu pregatirea postuniversitara a absolventilora aratat ca, în 2005 în Marea Britanie, dintr-un total de 5 833 de medici înprimul an de cariera, doar 16 absolventi reprezentau „un motiv de îngrijorare".3

Înscriereastudentilor în GMC este nu doar o reactie exagerata, ci si o dublare a volumuluide munca, deoarece fiecare facultate de medicina are proceduri de buna practicainstituite, indiferent de alte evaluari cu caracter mai general.

 

Consecventa

Principalulargument împotriva sistemului actual este lipsa de coerenta de la o facultatela alta. Daca doi studenti au parte de sanctiuni diferite pentru acelasidelict, în virtutea unor criterii în principal geografice, exista, cu siguranta,o problema. Asa ca, anul trecut, GMC a introdus noi ghiduri de conduitaprofesionala si buna practica a studentilor valabile in Marea Britanie.4A fost o masura înteleapta si binevenita.

Însasugestia ca a avea un reprezentant al GMC afiliat fiecarei facultati sau caînscrierea studentilor la nivel central ar creste cumva gradul de uniformitatepare nefondata. Facultatile de medicina au deja personal care supravegheazabuna practica si binele studentilor - fie ca sunt mentori, supraveghetori aiactivitatii clinice sau chiar decani - care, mai nou, are la îndemâna sighiduri nationale. Adaugarea unui reprezentant al GMC în fiecare facultate araduce o contributie la birocratia deja existenta, în cel mai bun caz, si ardilua responsabilitatea cu privire la problemele studentesti, în cel mai raucaz. O astfel de ambiguitate nu este nici in folosul studentilor, nici in celal viitorilor pacienti.

 

Evaluarea

Înscriereaîn General Medical Council ar transfera evaluarea în sarcina unui organism dereglementare de la distanta, ignorând bunul simt al celor aflati la fatalocului, care cunosc cel mai bine situatia studentilor. De exemplu, ghidurilereferitoare la conduita profesionala si la buna practica a studentilor de lamedicina includ, printre motivele de îngrijorare, trasaturi precum lipsadevotamentului profesional, neglijarea sarcinilor administrative, gestionareaproasta a timpului si absentele de la ore.4 În aceasta descrieres-ar putea regasi de minune jumatate dintre studentii de la facultatea mea.Chiar are rost sa târâm acesti adolescenti într-o audiere oficiala îndelungata sicostisitoare pentru a evalua buna practica si a decide daca au realmente potentialulde a deveni medici cu probleme de malpraxis sau sunt doar niste studentinormali, în conditiile în care fiecare dintre ei are deja un supraveghetorpersonal? Sunt aceste fonduri cheltuite cu raspundere?

  

Costuri

Iar costurileposibile sunt un considerent major. Înainte ca macar un singur student sa figresit sau o audiere de buna practica sa fi fost tinuta, „Evaluarea ImpactuluiInitial al Reglementarilor" oferita de GoodDoctors, Safer Patients sugereaza ca modelul înscrierii studentilor în GMC,propus de minsitrul sanatatii, ar costa aproximativ un milion ₤ (1,2 milioane €, 1,5 milioane $) pe an. Ceea cereprezinta circa 30 ₤ per student.

Baniirespectivi ar putea fi folositi mai bine. Unul dintre argumentele aduse însprijinul înscrierii studentilor în colegiu este insuflarea unei culturi aprofesionalismului, a responsabilitatii si implicarii, dupa standardele GMC. Pebaza estimarilor date de Colegiu pentru unul din evenimentele organizate la ofacultate de medicina, ce a costat 5 000 ₤,3 se poate spune ca acesta ar putea organizadoua astfel de evenimente pe semestru, în fiecare facultate de medicina din tara,si tot ar costa cu 160 000 ₤ maiputin decât sa adauge, pur si simplu, numele tuturor studentilor într-unregistru - iar un asemenea demers, cu siguranta, ar stimula mai multimplicarea.

 

Rolul medicilor

Lasând la oparte costurile, raspunderea si consecventa, lucrurile stau, insa, si maisimplu: studentii nu sunt si nici nu vor fi responsabilitatea GMC. Fie ca maduc la doctor pentru o operatie pe creier, fie ca am acasa un sugar care respiramai greu, vreau sa stiu ca medicul respectiv este printre cei mai bine pregatitisi controlati din lume. Ceea ce nu vreau sa vad vreodata este un student.

DevizaColegiului Medicilor este „Supravegherea medicilor, asigurarea bunei practicimedicale". Un student n-ar trebui nici sa practice, nici sa fie medic. Artrebui sa existe o amenintare extrem de serioasa la adresa siguranteipacientului pentru a putea estompa granita dintre student si medic, iar 16cazuri problematice, dintr-un total de 5 833, pur si simplu nu sunt de ajuns.

Existao diferenta ca de la cer la pamânt între adolescentul aflat pentru prima datadeparte de casa, care abia îsi dezvolta abilitatile si a carui singura arma oreprezinta notele de 10, si neurochirurgul de cincizeci si ceva de ani care lucreazaîntr-un domeniu de elita. Este absurd sa credem ca atât noi, ca pacienti, cât siei, ca medici, ar putea considera ca e mai bine sa fie supusi acelorasi tipuride reguli.

Studentiisunt deja controlati. Daca nu dau rezultate, ghidurile nationale si procedurilelocale ar trebui îmbunatatite, însa acesta nu este un motiv pentru a aduce îndiscutie chestiunea înscrierii în GMC.

 

Conflicte de interese: Niciunul de declarat.

Provenienta si modalitate de recenzare: Articol cutematica solicitata, fara evaluare externa.

Should medicalstudents be regulated?

Se va cita ca: BMJ 2010;340:c1806

 

„Existao diferenta ca de la cer la pamânt între adolescentul aflat pentru prima datadeparte de casa, care abia îsi dezvolta abilitatile si a carui singura arma oreprezinta notele de 10, si neurochirurgul de cincizeci si ceva de ani carelucreaza într-un domeniu de elita."

 

Rate this article: 
Încă nu sunt voturi
Bibliografie: 
Traducere: 
Dr. Madalina Geanta
Autor: