O coalitie uneori nesanatoasa DESPRE MEDICAMENTE SI ALTE POVESTIRI

Respectulreciproc, toleranta, întelegerea si sustinerea - sunt, pentru partidele ce auformat proaspatul guvern de coalitie al Regatului Unit, pilonii care constituiechezasia unui parteneriat de succes.

Unde-amputea gasi exemple ale eficientei (sau ineficientei) unor coalitii de mareanvergura? În alte state europene, dar si in tara, unde avem de invatat dinrecenta lectie a descentralizarii administrative din Scotia si din }ara Galilor.Alte exemple utile sunt oferite si de politica externa, unul dintre ele fiind atâtde ferm stabilit si dominant, încât nu este perceput, in general, ca o coalitie.

Reglementareapietei farmaceutice în Uniunea Europeana (si in alte regiuni ale lumii) sebazeaza, de fapt, pe o alianta între industria farmaceutica si organizatiile curol normator in domeniu - conceputa, mai degraba, ca o uniune bazata peinterdependenta, ale carei actiuni par sa aduca beneficii (publicului si angajatilordin sectorul sanitar) prin exercitarea puterii (luand decizii privindoportunitatea intrarii produselor pe piata si durata mentinerii lor), nu are,practic, nimic comun cu antagonismul dintre guvernanti si guvernati.

Nu existasuspiciuni serioase cu privire la necesitatea unui asemenea tip de aranjament.Iar conlucrarea strânsa si esentialmente armonioasa dintre cele doua parti implicate,care sunt extrem de diferite una de alta, vorbeste de la sine. Impresia generalaeste cea a unei guvernari bine organizate, ce mentine în mod fiabil echilibrulîntre facilitarea crearii unor noi generatii de medicamente si protejarea sanatatiipublice.

Aerulidilic al imaginii zugravite alimenteaza, insa, o periculoasa tendinta spre multumireade sine: nu în rândul reprezentantilor industriei sau ai organizatiilor dereglementare (care, fara îndoiala, ar putea aduce stive de dovezi care sa leateste eficienta si sârguinta), ci printre presupusii beneficiari ai conduiteilor normative atat de prietenoase. Sunt tot mai multi pacienti, dar - fapt si maiingrijorator - si medici care nu stiu mai nimic despre mecanismele dereglementare a medicamentelor sau care le ignora complet, si care, în general,nici nu se implica prea mult în activitatea curenta a coalitiei de resort,astfel ca acest domeniu ramane, in mare masura, în afara atentiei publiculuilarg si a presei, concentrata asupra altor aspecte din sfera sanatatii.

Si-atunci,oare este atât de surprinzator faptul ca respectiva coalitie aproba, uneori, clauzesi conditii ce par a le sustine în primul rând interesele proprii? O asemeneaabordare poate genera normative socant de daunatoare. De exemplu, ce beneficiiaduce publicului autorizarea unor medicamente noi exclusiv pe baza unor studiicontrolate placebo, chiar si in situatii cand exista medicatii echivalente cear putea fi folosite ca termen de comparatie?

Infruntea listei de prioritati ale noului prim-ministru figureaza asigurarea uneiactivitati eficiente a guvernului sau, care sa vizeze cu precadere nevoilereale ale populatiei. Aceleasi preocupari de baza ar trebui sa motiveze si actiunileunei alte coalitii, mult mai lipsita de transparenta.

 

Ike Iheanacho este editoral publicatiei Drug and TherapeuticsBulletin iiheanacho@bmjgroup.com

A sometimes unhealthy coalition

Drug Tales and OtherStories

 

Se va cita: BMJ 2010;340:c2613

Rate this article: 
Încă nu sunt voturi
Bibliografie: 
Traducere: 
Dr. Madalina Geanta
Autor: 
Ike Iheanacho