Doctori cu imaginatie Tony Delamothe BMJ

Membriijuriului desemnat sa acorde premiul pentru cea mai buna echipa medicala a anuluidin reteaua de asistenta secundara, acordat de BMJ Group, au incercat sa le identifice,la scara nationala, pe cele care au obtinut cele mai performante rezultatecuantificabile in ceea ce priveste calitatea serviciilor acordatebeneficiarilor acestora - pacientii. Principalul criteriu de evaluare in acessens l-a constituit baza de date ce atestau eficienta muncii în echipa si,având în vedere actualele probleme economice, au fost încurajate cele care s-aulimitat la utilizarea optima a resurselor existente.

Întotal s-au înscris 26 „concurente", dintre care juriul a selectat patru. Multe dintrecele cu initiative notabile nu au ajuns în finala deoarece nu s-au axat perezultatele care conteaza pentru pacienti. Dintre cele patru finaliste, doua eraudin zone îndepartate ale tarii, iar celelalte doua, din Londra.

EmergencyMedical Retrieval Service (EMRS), al carui sediu operational este situat înheliportul din Glasgow, a transformat radical modul de îngrijire si de transferal persoanelor grav bolnave, al victimelor accidentelor grave din regiunilerurale si al celor aflate la mare distanta de orice unitate de ingrijirimedicale din Scotia. Gratie interventiilor serviciului mentionat, pacientii dinastfel de zone, aflati în situatii de urgenta, au beneficiat, fara sprijinul vreunuidoctor specialist in domeniu sau al vreunei unitati de terapie intensiva, de douaduzini de facilitati medicale.

Echipas-a constituit în 2004, cand zece doctori specialisti si-au oferit voluntarserviciile, 24 de ore pe zi, sapte zile din sapte, pentru sapte spitale mobile,si functioneaza in forma ei actuala din anul 2008 cand, din initiativaguvernului, a fost infiintat EMRS, ca un serviciu-pilot destinat pregatirii sisprijinirii medicilor din mediul rural, precum si asigurarii unui acces rapidla un specialist de terapie intensiva capabil sa le acorde prompt asistentanecesara pentru evaluarea, resuscitarea si stabilizarea pacientului înainte de transferareaacestuia, prin transport aerian, intr-un centru urban de îngrijiri spitalicesti.

Aproapedoua treimi dintre apelurile primite sunt urgente medicale si o treime sunttraume majore. Timpul mediu aferent transportarii pacientului catre o unitate fixade îngrijire a fost de 3,75 ore. În ceea ce priveste mortalitatea respectivilorpacienti, cota ei estimata, calculata dupa scorul APACHE, a fost de 25%, dar inrealitate nu a depasit 17%. Cuantificarea activitatii acestui serviciu arelevat faptul ca in fiecare an reuseste sa salveze, in arealul coastei de vesta Scotiei, circa 24 de vieti omenesti.

Echiparesponsabila de ingrijirea pacientilor cu forme severe de retinopatie din RoyalCornwall Hospital, Truro, ar putea fi surprinsa sa primeasca invitatia de a-idirija nu catre un spital, ci catre clinica mobila situata peste drum de cafeneaului Rick Stein, de pe cheiul Padstowsau, sau in apropierea cabinetului unuimedic veterinar din Newquay. Datorita noii unitati destinate screeningului afectiuniimentionate, bolnavii nu mai sunt nevoiti sa strabata distante lungi de cativakilometri pentru controlul anual, fotografia retinei putând fi efectuata înunitatea mobila din sat. Activitatea serviciului s-a desfasurat, pâna înprezent, în 70 de locatii diferite, unde s-a ocupat, in fiecare an, de peste 2300 de pacienti, din care 500 au fost trimisi pentru tratament de specialitate intrei centre spitalicesti. Accesul facil a crescut cu peste 30% adresabilitateapacientilor. Identificarea celor cu retinopatie diabetica a fost doar primaparte a procesului. La ora actuala se acorda o atentie sporita dirijariiprecoce a bolnavilor cu risc catre tratament specializat, fie el chirurgicalsau farmacologic. Pentru a rezolva situatiile de urgenta s-a creat un sistem demanagement si de rezervare. Recentul control extern al calitatii serviciului,efectuat de English National Screening Committee, l-a recomandat pentrudemersurile sale inovatoare.

Echipade interventie in cazurile de infarct si atac vascular din cadrul Royal FreeHospital, Londra, ofera suportul necesar primului centru din Marea Britanie dedicatafectiunilor cardiovasculare mentionate cu acces direct si complet integrat laserviciul specializat. Recunoasterea sinergiei dintre infarctul miocardic (IM) siatacul vascular cerebral (AVC) a permis departamentelor de neurologie si de cardiologiedin spital sa-si integreze serviciile de tromboliza si de angioplastie primara.Pacientii au acces direct la interventiile adecvate, fara a fi nevoiti sa treacaprin departamentul de urgenta. Serviciul de ambulanta din Londra anuntaspitalul printr-o linie directa, special creata.

Ocomponenta cheie a serviciului de integrare a constituit-o o „echipa deprimire", cu multiple competente pentru evaluarea si managementul infarctuluimiocardic si ale atacului vascular cerebral. Dupa tratament, pacientii suntîndrumati catre o unitate integrata, cu paturi dotate corespunzator. În cazurilede AVC, fereastra de administrare a tratamentului este de 49 de minute, iar incele de IM, de 46 de minute, ceea ce situeaza serviciul respectiv în fruntea clasamentuluicelorlalte servicii specializate din tara. Echipa este de parere ca succesul demersurilorsale se datoreaza excelentei conlucrari multidisciplinare dintre departamentelede cardiologie, neurologie si radiologie ale spitalului, ca si colaborariistrânse cu serviciul de ambulanta.

Clinicade pe strada Dean 56 este un punct de lucru al Chelsea and Westminster HospitalNHS Foundation Trust, din inima cartierului londonez Soho, unde vin aproape 50de homosexuali de pe o raza de 500 de metri, fapt ce ii confera posibilitatea de-amonitoriza indeaproape principalele surse ale cazurilor nediagnosticate deinfectie cu HIV. Verificarea celor mai recente diagnostice de acest tip arata caun numar semnificativ de indivizi se prezinta tardiv la medic, în faza avansataa bolii, adesea cu cote crescute de morbiditate si mortalitate. Reducereaproportiei de persoane infectate cu HIV, dar care nu au fost diagnosticate s-adovedit a fi o prioritate a strategiei nationale pentru sanatate sexuala siHIV.

Sondajelece au vizat barbatii care frecventeaza cluburile, barurile si saunele dehomosexuali din centrul Londrei au aratat ca 11% dintre ei au fost pozitivi latestarea HIV, jumatate dintre ei nefiind diagnosticati anterior. Pentru a-siatinge scopul, clinica din Strada Dean 56 a pus la punct un serviciu rapid detestare a prezentei HIV, ce ofera rezultatul în decurs de o ora. Serviciul esteoperational timp de opt ore pe zi, sase zile pe saptamâna.

Înprimele sase luni de la infiintare au fost diagnosticate 200 de cazuri noi, catse inregistrasera, in totalitate, in cursul celor 12 luni anterioare. Pacientiiapreciaza calitatea noului serviciu si, pe masura ce oamenii afla de existentalui, creste continuu numarul celor care apeleaza la el.

Ceicinci mambri ai juriului - Michael Burke, director medical la North West LondonHospitals, NHS Trust; Bernard Crump, chief executive officer la Institute forInnovation and Improvement din cadrul NHS; Jonathan Fielden, membru alconsiliului BMA (British Medical Association) si membru al National LeadershipCouncil din cadrul ministerului sanatatii britanic; Neil Douglas, profesor depneumologie si medicina somnului la Universitatea Edinburgh; si Andrew VallanceOwen, director al grupului medical BUPA - au o sarcina dificila în ceea ce privestealegerea câstigatorului.

 

Premiul este sponsorizat de MDDUS, sponsor principal alBMJ Group Awards.

Rate this article: 
Încă nu sunt voturi
Bibliografie: 
Traducere: 
Dr.Gianina Rusu
Autor: