Editorul a câctigat peste 20 de milioane de $ din drepturi de autor ci doua milioane de $ din comisioane acordate de producatorul dispozitivului

Editorul unei publicatii medicale - care a primit milioane de dolari din partea unui producator de dispozitive medicale - a scris ci a pregatit, in vederea publicarii, articole favorabile producatorului, fara a declara insa cititorilor sai conflictele de interese.

Thomas Zdeblick, chirurg ortoped de la Universitatea din Wisconsin, care a preluat functia de redactor cef al publicatiei Journal of Spinal Disorders & Techniques (Jurnalul Afectiunilor ci Tratamentului Coloanei Vertebrale) în 2002, a primit din partea Medtronic, pentru implantele spinale comercializate de companie pe perioada cât a detinut postul de editor, peste 20 de milioane de $ (12,4 milioane €; 14 milioane ₤) sub forma drepturilor de autor ci alte doua milioane de $ sub forma de comisioane de consultanta. Suma pe care a primit-o dr. Zdeblick a fost data publicitatii în ianuarie 2009, in urma unei anchete privitoare la dispozitivele spinale initiata de catre senatorul american Charles Grassley.

in prezent, ziarul Journal Sentinel din Milwaukee, Wisconsin, a realizat o trecere în revista a tuturor articolelor publicate de jurnalul medical in perioada in care dr. Zdeblick a detinut postul de redactor-cef. Ziarul a constatat ca, începând cu anul 2002, revista a publicat în fiecare numar, cel putin o data, studii ce implicau dispozitivele spinale realizate de Medtronic sau produse care fusesera finantate de Medtronic. Revista a devenit "un canal pentru articole de cercetare favorabile referitoare la dispozitivele spinale Medtronic", se afirma în articol. Cofondatorul publicatiei, Dan Spengler, care a fost redactor cef adjunct pâna în 2000, a declarat ca, începând cu anul 2002, a crescut considerabil interesul revistei pentru dispozitivele spinale. Dr. Zdeblick a fost coautorul a trei articole referitoare la dispozitivul Medtronic Infuse, pentru care beneficiaza de drepturi de autor. Dispozitivul a început sa fie cercetat de când oficialii de la Walter Reed Army Medical Center ci Universitatea din Washington au constatat ca Timotei Kuklo, un chirurg de top, cu legaturi la Medtronic, a studiat dispozitivul Infuse, iar rezultatele obtinute s-au dovedit a fi prezentate intr-o maniera neadecvata. Dr. Kuklo ci-a dat demisia din functia de profesor asociat de medicina la Universitatea Washington, St. Louis, în septembrie 2009.

Legatura dintre dr. Zdeblick ci Medtronic, pe care Journal Sentinel o numecte "o frumoasa prietenie", a fost aparata de Wolters Kluwer Health & Pharma Solutions, compania care editeaza Journal of Spinal Disorders & Techniques, cu sediul în Philadelphia. Într-o declaratie transmisa prin e-mail catre Journal Sentinel, directorul sau de comunicatii, Robert Dekker, a declarat ca "multumita politicilor ci procedurilor noastre stricte de recenzare, nu ne facem nicio grija cu privire la existenta acestei relatii."

Unele articole publicate în revista erau despre dispozitivele pentru care dr. Zdeblick primecte drepturi de autor, avandu-l ci coautor. Conform trecerii în revista efectuate de Journal Sentinel, majoritatea materialelor erau favorabile companiei Medtronic ci, adesea, nu dezvaluiau legaturile financiare dintre autori ci Medtronic.

Dr. Zdeblick nu a oferit niciun raspuns la investigatiile initiate de BMJ.

Rate this article: 
Încă nu sunt voturi
Bibliografie: 
Traducere: 
Dr. Madalina Geanta
Autor: 
Jeanne Lenzer