Sunt "medicii de mâine" onesti? Studiu-chestionar care exploreaza atitudinea si comportamentul studentilor la medicina in ceea ce priveste conduita academica gresita

Onestitatea si integritatea sunt insusiri esentiale pe care ne asteptam sa le aiba un doctor, desi manifestarea unei conduite academice gresite in rândul studentilor la medicina nu este ceva nou1.

Un studiu efectuat in 1980, pe un esantion de 428 de studenti americani, a aratat ca 58% dintre cazuri au "trisat" in timpul anilor de facultate2. Am evaluat atitudinile si comportamentul studentilor in ceea ce priveste "trisatul", cu scopul de a creste gradul de constientizare a fenomenului de conduita academica gresita.

Metode si rezultate

Studiul a fost initiat, realizat si condus de studenti. A fost distribuit un chestionar anonim unui numar de 676 de studenti la medicina din toti anii de studiu, de la Universitatea de Medicina Dundee (erau prezenti doar jumatate dintre cei din anul patru). Chestionarele au fost completate la sfârsitul unui curs si adunate de principalul cercetator (SCR). Fiecare avea câte 14 scenarii, in care un student fictiv, "John", "trisa". Studentii trebuiau sa-si indice sexul si anul de studiu si ei erau invitati sa-si exprime optiunea in ceea ce priveste semnalarea unui asemenea comportament catre conducerea facultatii si semnarea unei declaratii scrise.

Pentru fiecare scenariu in parte, studentii erau intrebati daca credeau ca John gresea si daca ei au procedat sau ar fi procedat la fel. Raspunsurile puteau fi "Da", "Nu sunt sigur" si "Nu" (nu aveau posibilitatea sa faca distinctia intre "am facut" si "poate as fi facut"). Rezultatele au fost analizate cu SPSS, folosind procentajul frecventei raspunsurilor.

Chestionarul a fost completat de 461 (68%) de studenti. Majoritatea a considerat ca cele mai multe dintre scenarii erau gresite. Exceptie faceau reluarea unei teme studiate anterior, susotitul in timp ce un alt coleg termina o examinare clinica si un altul o incepea, imprumutarea temelor intre studenti si copierea directa a unui text deja publicat, mentionând sursa citata ca simpla indicatie bibliografica.

Proportia studentilor care au recunoscut ca "trisasera" sau ca se simteau tentati de astfel de practici, fiind calati pe diverse scenarii expuse, a variat intre 2% (interval de incredere 95%, 1-3%), pentru copierea raspunsurilor la un examen, si 56% (51-61%) pentru copierea directa a unui text publicat, mentionat doar ca indicatie bibliografica. Aproximativ o treime dintre studenti au recunoscut ca au "trisat" sau ca s-ar inscrie intr-unul dintre urmatoarele patru scenarii: discutiile in timpul unui examen clinic, notarea in foaia de observatie: "sistemul nervos normal", când acesta nu a fost examinat, imprumutarea temelor intre studenti si copierea textelor direct din surse publicate pe care le-ar mentiona doar ca bibliografie.

Comentarii

Studentii considera comportamentul necinstit ca fiind gresit si nu s-ar preta la asa ceva. Este, totusi, important si ingrijorator faptul ca unii dintre ei se regasesc in scenariile respective. Numarul studentilor care considera ca a copia un text publicat este o fapta grava e mai mic decât proportia celor ce incrimineaza copierea la examene, reluarea lucrarii unui student dintr-un an de studiu mai mare sau copierea dupa un alt student. Raspunsurile la unele scenarii care implica plagiatul pot evidentia faptul ca studentii nu inteleg rostul precizarii sursei de unde au preluat textele si nici necesitatea de a oferi indicatii clare. Multi dintre ei nu erau lamuriti nici in ceea ce priveste faptul ca nu este permis schimbul de informatii in timpul unui examen clinic. Recapitulând, toate aceste atitudini nu au nici o legatura cu etica profesionala si vadesc neinformarea studentilor despre parametrii ce caracterizeaza notiunile de corectitudine si onestitate.

Este foarte important sa li se explice studentilor ca evitarea manifestarilor de frauda este un comportament corect.3,4 Transferul centrului de greutate de la procesul de evaluare la invatare poate determina o scadere a incidentei fraudei si plagiatului1. Conduita academica gresita este contrara idealurilor universitare si integritatii profesionale si degradeaza sistemul de evaluare a cursurilor. Ea trebuie luata in serios de catre scolile medicale, intrucât, altfel, risca sa stârneasca indoieli in ceea ce priveste validitatea calificativelor.5

Multumim profesorului D A Levison, decanul Facultatii de Medicina Dundee, pentru sprijinul acordat studiului si pentru verificarea manuscriselor noastre; Profesorului I K Crombie, profesor de epidemiologie si sanatate publica, pentru sfaturile referitoare la realizarea chestionarului si la analiza statistica a rezultatelor; lui Elizabeth Brown pentru implicarea ei in realizarea chestionarului; studentilor Facultatii de Medicina Dundee pentru participare.

Realizatori: SCR a avut ideea originala si a fost principalul cercetator care a realizat si distribuit chestionarul si a facut analiza statistica. JRC a facut comentarii asupra chestionarului si rezultatelor. SCR si JRC au realizat studiul, au introdus datele, le-au validat si au scris articolul. JRC si SCR sunt garanti.

Finantare: Nici una.

Conflict de interese: Nici unul declarat.

Atitudinile si comportamentul studentilor in ceea ce priveste scenariile ce presupun o atitudine academica gresita (da=gresit pentru un raspuns referitor la atitudine; au facut sau s-ar gândi sa faca in ceea ce priveste raspunsul referitor la comportament)

Scenarii si raspunsuri Atitudini (%) Comportament (%)
Falsificarea semnaturii unui doctor pe o lucrare
Da 93 (91 la 95) 9 (6 la 12)
Nu 3 (1 la 5) 83 (80 la 87)
Nu sunt sigur 4 (2 la 6) 9 (6 la 12)
Copiatul in timpul examenelor
Da 98 (97 la 99) 2 (1 la 3)
Nu 2 (1 la 3) 96 (94 la 98)
Nu sunt sigur 0 2 (1 la 3)
Vorbitul in timpul examinarii clinice
Da 43 (39 la 48) 30 (26 la 34)
Nu 30 (26 la 34) 46 (41 la 51)
Nu sunt sigur 27 (23 la 31) 24 (20 la 28)
Copierea directa a unui text cu includerea sa in bibliografie
Da 22 (18 la 26) 56 (51 la 61)
Nu 57 (53 la 62) 25 (21 la 29)
Nu sunt sigur 21 (17 la 25) 19 (15 la 23)
Copierea directa a unui text fara includerea sa in bibliografie
Da 82 (79 la 86) 14 (11 la 17)
Nu 9 (6 la 12) 75 (71 la 79)
Nu sunt sigur 9 (6 la 12) 11 (8 la 14)
Copierea lucrarii unui alt student
Da 91 (88 la 94) 6 (4 la 8)
Nu 6 (4 la 8) 84 (81 la 87)
Nu sunt sigur 3 (1 la 5) 10 (7 la 13)
Imprumutarea temelor altui student pentru a le citi
Da 30 (26 la 34) 34 (30 la 38)
Nu 61 (57 la 65) 51 (45 la 56)
Nu sunt sigur 9 (6 la 12) 15 (12 la 18)
Imprumutarea temelor altui student pentru a copia
Da 61 (57 la 66) 24 (20 la 28)
Nu 24 (20 la 28) 57 (52 la 62)
Nu sunt sigur 15 (12 la 18) 19 (15 la 23)
Scrierea unei lucrari pentru alt student
Da 82 (79 la 86) 9 (6 la 12)
Nu 12 (9 la 15) 85 (82 la 88)
Nu sunt sigur 6 (4 la 8) 6 (4 la 8)
Notarea "Sistem nervos - normal" fara examinarea acestuia
Da 75 (71 la 79) 32 (28 la 36)
Nu 14 (11 la 17) 56 (51 la 61)
Nu sunt sigur 11 (8 la 14) 12 (9 la 15)
Reluarea unei teme pentru alta parte a cursului
Da 52 (47 la 57) 19 (15 la 23)
Nu 30 (26 la 34) 65 (61 la 69)
Nu sunt sigur 18 (15 la 22) 16 (13 la 19)
Reluarea unei teze dintr-un an anterior
Da 43 (39 la 48) 18 (14 la 22)
Nu 37 (33 la 42) 63 (59 la 68)
Nu sunt sigur 20 (16 la 24) 19 (15 la 23)
Prezentarea lucrarii unui student mai mare ca fiind a ta
Da 93 (91 la 95) 4 (2 la 6)
Nu 5 (3 la 7) 93 (91 la 95)
Nu sunt sigur 2 (1 la 3) 3 (1 la 5)
Prezentarea aceluiasi studiu raportat si de un alt student
Da 65 (61 la 70) 4 (2 la 6)
Nu 14 (11 la 17) 84 (81 la 87)
Nu sunt sigur 21 (17 la 25) 12 (9 la 15)

Are "tomorrow's doctors" honest? Questionnaire study exploring medical students' attitudes and reported behaviour on academic misconduct
BMJ 2001;322:274-5

S C Rennie final year medical student
J R Crosby curriculum facilitator
Dundee University Medical School, Curriculum Office, Ninewells Hospital
and Medical School, Dundee DD1 9SY 
Correspondence to: J R Crosby j.r.crosby@dundee.ac.uk

Bibliografie

1 Anderson RE, Obenshain SS. Cheating by students: findings, reflections, and remedies. Acad Med 1994;69:323-32.

2 Sierles F, Hendrickx I, Circle S. Cheating in medical school. J Med Educ 1980;55:124-5.

3 Baldwin DC Jr, Daugherty SR, Rowley BD, Schwarz MD. Cheating in medical school: a survey of second-year students at 31 schools. Acad Med 1996;71:267-73.

4 Wagner RF Jr. Medical student academic misconduct: implications of recent case law and possible institutional responses. Acad Med 1993;68:887-9.

5 Walker J. Students' plagiarism in universities: what are we doing about it? Higher Education Research and Development 1998;17:89-106.

Rate this article: 
Încă nu sunt voturi
Bibliografie: 
Traducere: 
Dr Oana Daraba
Autor: