Firmele de medicamente australiene oferă detalii cu privire la sumele cheltuite pentru „curtarea" medicilor

Industria farmaceutică din Australia a afirmat că numai în ultimele şase luni ale anului 2007 a organizat peste 14 633 de "evenimente educaţionale" în beneficiul specialiştilor din sănătate.

Rapoartele detaliate realizate de 43 de companii au arătat că acestea au cheltuit peste 31 de milioane de dolari australieni (14,3 milioane lire sterline; 18,1 milioane Euro; 28 milioane $) şi au implicat în evenimente 385 221 de persoane.

Peter Mansfield: firmele nu sponsorizează astfel de evenimente pentru „a educa"

   

Deşi multe dintre întruniri au fost ţinute în spital şi au angrenat numai câteva zeci de oameni, altele au constituit evenimente mult mai elaborate. De exemplu, Amgen Australia a cheltuit 328 206 $ pe alimente, alcool, călătorii şi cazări la un hotel din Sydney, pentru un simpozion de hematologie de două zile, la care au participat 142 de hematologi şi rezidenţi. Compania comercializează o gamă de medicamente pentru hematologie.

În iulie 2006, Australian Competition and Consumer Commission, o agenţie de reglementare guvernamentală, şi-a reautorizat propriul cod de conduită elaborat de Medicines Australia, principalul grup din industria farmaceutică.

Cu toate acestea, comisia a solicitat companiilor membre să depună rapoarte lunare detaliate despre fiecare eveniment organizat pentru specialiştii din medicină, referitor la localizarea şi scopul acestora, la natura cheltuielilor de cazare, la numărul participanţilor şi la costul total (bmj.com, 5 Aug 2006, News extra, doi: 10.1136/bmj.333.7562.278-b).

Apelul legal al Medicines Australia împotriva condiţiei menţionate a fost respins de Australian Competition Tribunal.

Înainte de comunicarea rapoartelor, companiile au publicat în presa medicală anunţuri în care-i asigurau pe medici că nu va fi posibilă identificarea participanţilor şi că prezenţa acestora la respectivele evenimente "nu implică faptul că furnizarea imediată, de către industria farmaceutică, a informaţiilor către corpul medical ar fi neadecvată din vreun punct de vedere."

Ian Chalmers, director executiv al Medicines Australia, a afirmat că industria a "luat în seamă îngrijorarea comunităţii legată de ceea ce se întâmplă în spatele uşilor închise între medici şi companiile farmaceutice" şi-a adoptat noile cerinţe cu privire la raportare. "Transparenţa are o valoare intrinsecă," a mai spus acesta.

Rosanna Capolingua, preşedinte al Australian Medical Association, a apărat ideea organizării unor asemenea evenimente, de către companiile farmaceutice, susţinând faptul că, astfel, medicii sunt ţinuţi la curent cu noutăţile privind noile tratamente: "Doctorilor nu li se impune să prescrie un medicament în defavoarea altuia... Nu am privit niciodată acest aspect ca având conotaţiile unui conflict de interese."

Peter Mansfield, purtător de cuvânt al grupului de supraveghere a industriei farmaceutice Healthy Skepticism, a afirmat că rapoartele sunt "utile pentru a ne face o idee despre amploarea chestiunii în speţă, dar nu vor avea nici o contribuţie la rezolvarea problemei pe care o pune influenţarea, de către companiile farmaceutice, a comportamentului doctorilor privind prescrierea medicamentelor." Prin simpla participare la asemenea evenimente, a mai afirmat el, "medicii îşi compromit abilitatea de-a le oferi pacienţilor sfaturi imparţiale.... Companiile farmaceutice nu sponsorizează astfel de evenimente pentru a 'educa' medicii... ci pentru a-şi vinde propriile medicamente."

Funcţionarul federal pentru sănătate Nicola Roxon nu a dat curs solicitării de a-şi expune punctul de vedere. Dar, într-un răspuns la un articol anterior din BMJ, cu privire la sponsorizarea educaţiei medicale (BMJ 2008; 336:416-7), a afirmat că prescrierea nu trebuie "influenţată de nici un aranjament de sponsorizare a educaţiei" şi că este de dorit să existe "transparenţă totală". A mai lăsat să se înţeleagă foarte clar, însă, faptul că guvernul federal nu va acţiona pentru a influenţa implicarea sponsorilor în educaţia medicilor.

Australian drug firms give details of sums spent courting doctors


BMJ 2008;336:742


Bob Burton
HOBART

Rate this article: 
Încă nu sunt voturi
Bibliografie: 
Traducere: 
Dr. Rodica Chirculescu
Autor: