Petit guide du développement spirituel NoëlL'actu viagra viagrasansordonnancefr.com décryptéeAgirEcocitoyen J'ai fait un stage de survie en pleine nature Don, troc, partage : consommons collaboratif! Vous recherchez une formation?

S-a constatat că pacienţii nu sesizează corect erorile medicale

Se consideră, deseori, că pacienţii şi familiile lor sunt colaboratori valoroşi ai doctorilor, ei contribuind la creşterea gradului de recunoaştere şi semnalare a erorilor medicale, numai că, dintr-un studiu recent rezultă că, şi în cazul lor, unele situaţii pot fi percepute incorect - incluzând în categoria greşelilor amânările şi calitatea proastă a serviciilor.

Siguranţa pacienţilor s-a bucurat de o atenţie deosebită în SUA din anul 1999, de când studiul To Err is Human: Building a Safer Health System, realizat de Institutul de Medicină, a ajuns la concluzia că 100 000 de americani mor în fiecare an datorită greşelilor medicale (BMJ 1999;319:1519).

În cel mai recent studiu, cercetătorii de la Dana-Farber Cancer Institute, din Boston, afiliat la Harvard University, au căutat evenimentele incerte, semnalate de pacienţii oncologici adulţi, trataţi într-un serviciu ambulatoriu de chimioterapie perfuzabilă, în intervalul de timp februarie-septembrie 2004. Serviciul de perfuzare, care putea primi 46 de bolnavi, a fost solicitat de 31 702 de persoane în timpul anului fiscal (Journal on Quality and Patient Safety 2007:33;83-93).

Voluntarii instruiţi să discute cu pacienţii despre siguranţă, au intervievat 193 de subiecţi, dintre care 83 au raportat 121 de incidente.

Investigatorii, însă, nu au fost de acord cu afirmaţiile lor. Peste jumătate din situaţiile semnalate de bolnavi au fost mai mult probleme legate de serviciile sanitare decât greşeli medicale, au afirmat ei.

Incidentele au fost clasificate ca "evenimente adverse", în care pacienţii au suferit vătămări datorate îngrijirilor medicale; "situaţii periculoase", în care o greşeală putea aduce prejudicii, dar nu le-a produs; şi incidentele cu risc minim de vătămare, cum ar fi hrana necorespunzătoare, aşteptarea prelungită, comunicarea ineficientă.

Când investigatorii au trecut în revistă incidentele, au inclus două dintre ele în categoria evenimentelor adverse (1% din numărul total al bolnavilor), patru, în cea a situaţiilor periculoase (2%), 14 (7%) au fost percepute drept erori cu risc de vătămare şi 101 (52%), ca probleme legate de calitatea serviciilor, cum ar fi amânările.

Într-una dintre relatările clasificate ca evenimente adverse, un tehnician al serviciului de imagistică, de la secţia de rezonanţă magnetică nucleară, nu a nimerit vena când a introdus cateterul, producând infiltrarea ţesuturilor cu substanţă de contrast. La un alt pacient a apărut greaţa după iradierea terapeutică, deoarece nu primise anterior un antiemetic.

Cele patru situaţii periculoase au inclus administrarea de heparină unui bolnav alergic, practicarea perfuziei intravenoase cu codeină la un altul, cu antecedente cunoscute de alergie la analgezic, omiterea administrării unui medicament şi o situaţie în care pacientul a afirmat că alţi bolnavi şi vizitatori au "umblat" cu seringile de perfuzie continuă.

Patients aren't accurate at detecting medical errors

BMJ 2006;334:970-1

Janice Hopkins Tanne NEW YORK

Rate this article: 
Încă nu sunt voturi
Bibliografie: 
Traducere: 
Dr. Genoveva Matei
Autor: