O consultaţie care mi-a schimbat stilul de lucru

Medicii sunt, adesea, atât de puternic ancoraţi în propria lor activitate, încât nu reuşesc să perceapă lucrurile din perspectiva pacienţilor pe care-i consultă. Aşa că, uneori, poate fi foarte utilă o inversare rolurilor, fapt demonstrat de vizita pe care am făcut-o, recent, la dentist.

Tratamentul în sine a decurs fără nici un incident, dar ceea ce m-a surprins când m-am aşezat pe scaunul destinat pacientului - "de cealaltă parte a mesei" - a fost multitudinea de cadouri oferite de companiile farmaceutice, care-i decorau biroul şi pereţii, majoritatea reprezentând imaginea producătorului X de paste de dinţi. "Nimic neobişnuit pentru un cabinet", mi-am zis: nici al meu nu diferă prea mult de acesta - doar un suport de pixuri, o cutie de şerveţele şi un calendar, dăruite de un prieten, reprezentant al unei companii de medicamente." La sfârşitul consultaţiei, l-am întrebat ce pastă de dinţi mi-ar recomanda pentru gingiile mele sensibile. Mi-a răspuns: "X este, categoric, cea mai bună dintre cele existente la ora actuală". Ceea ce m-a dus cu gândul la propriul meu stil de lucru şi la mesajul pe care l-aş putea transmite pacienţilor.

Cadourile oferite de companiile farmaceutice se găsesc în multe cabinete medicale - un aspect aparent inofensiv. Colegiul Regal al Psihiatrilor afirmă, în cadrul unui ghid: "Cadourile cu rol educaţional cu preţuri sub 6 £ per exemplar (agende, pixuri etc.) pot fi acceptate dacă scopul lor este strict educaţional." Iar doctorii pretind că primirea lor nu le compromite în nici un fel independenţa raţionamentului profesional.

Din perspectiva pacientului însă, este foarte posibil ca o atare situaţie să implice un conflict de interese. Ce încredere i-ar putea inspira unui pacient decizia unui medic dacă respectivul i-a prescris un medicament produs de aceeaşi companie care i-a oferit cadou pixul şi agenda pe care le-a folosit pentru a-i completa reţeta? Nu este deloc cea mai bună modalitate de stabilire a unei alianţe terapeutice cu pacientul şi de asigurare a receptivităţii lui pe termen lung faţă de medicaţie. Oare cabinetele noastre n-ar avea un aer mai profesional dacă le-am debarasa de acele cadouri, cu excepţia celor cu rol "pur educaţional"? Mi-a luat mai puţin de cinci minute să mi le scot din cabinet. Când o să-mi urmaţi exemplul?

A consultation that changed my practice

BMJ 2006;333:958

Birmingham and Solihull Mental Health NHS Trust
Sanju George
consultant in addiction psychiatry http://www.devolution.ro/bmj1/numar/2006nr10/sanju.george@talk21.com

Rate this article: 
Încă nu sunt voturi
Bibliografie: 
Traducere: 
Dr. Genoveva Matei
Autor: