Noul Papă şi etica medicală

Dat fiind faptul că mai mult de 37 de milioane de persoane din întreaga lume sunt infectate cu HIV,1 a fost intens criticată atitudinea dezaprobatoare a papei faţă de utilizarea prezervativelor.

Papa Ioan Paul al II-lea a primit, într-adevăr, acuzaţii directe pentru pierderea a milioane de vieţi din rândul celor ce sufereau de SIDA, în Africa, unde biserica catolică este în plină dezvoltare; numai în Africa sub-sahariană au murit, în 2004, 2,3 milioane de persoane. Noul papă, Benedict al XVI-lea (care, anterior, se numea Joseph Ratzinger), reprezintă, la rându-i, ramura conservatoare a bisericii şi, ca urmare, este foarte probabil ca el să continue politica predecesorului său, prin care catolicilor le este interzisă folosirea oricărui tip de contracepţie artificială.2 Dar ce ştim noi, de fapt, despre opiniile referitoare la utilizarea prezervativului şi la alte aspecte medicale şi etice?

Pe vremea când era cardinal, Joseph Ratzinger a condus Congregaţia pentru Doctrina Credinţei, o organizaţie a cărei origine o reprezintă sfânta inchiziţie. A fost unul dintre apropiaţii papei Ioan Paul al II-lea şi se ştie că împărtăşea multe dintre părerile suveranului pontif. Acum trei ani, Ratzinger scria că "există bariere extreme pe care nu le putem depăşi fără să ne transformăm în agenţi ai distrugerii creaţiei însăşi".3 Într-adevăr, în prima sa predică, rostită în calitate de papă, a declarat că va continua să susţină cu tărie "inviolabilitatea fiinţelor umane şi a vieţii lor, de la momentul concepţiei şi până la cel al morţii naturale".4 Ca răspuns la alegerea papei, fostul arhiepiscop anglican din Cape Town, Desmond Tutu, afirma: "Sperasem că urma să fie ales cineva care să adopte o atitudine mai deschisă faţă de nou, să susţină drepturile femeilor şi să aibă o poziţie mai rezonabilă în ceea ce priveşte utilizarea prezervativelor şi problemele legate de HIV/SIDA".5

Totuşi, cardinalul George Cottier, unul dintre cei mai influenţi teologi de la Vatican, sprijină utilizarea prezervativelor, ca protecţie împotriva transmiterii HIV, în cazuri speciale.6 Mai mult, cardinalul Lorenzo Barragan, ministrul sănătăţii de la Vatican, a spus că o soţie are dreptul să folosească prezervativul sau să-şi oblige partenerul să-l utilizeze pentru a se proteja împotriva infectării cu HIV.7 Va accepta, oare, Benedict al XVI-lea o asemenea idee revoluţionară, pe care s-o promoveze în rândul catolicilor?

Apărarea vieţii reprezintă o filosofie catolică primordială, păstrată cu sfinţenie în majoritatea circularelor cele mai influente şi controversate, semnate de ultimii conducători ai bisericii romano-catolice: Humanae Vitae of Paul VI (1968)2 şi Evangelium Vitae, a lui Ioan Paul al II-lea (1995).8

Biserica catolică este, prin tradiţie, împotriva avortului, pe care îl percepe ca pe o contravenţie faţă de legile morale, dat fiind faptul că statutul legal al copilului nenăscut se defineşte încă din momentul concepţiei.9 Biserica respinge şi ideea eutanasiei, considerată drept o formă de crimă.10 Oare ar putea Vaticanul să admită că abilitatea prezervativelor de-a apăra viaţa, măcar la nivelul cuplurilor căsătorite, este mai importantă decât rolul lor de prevenire a concepţiei?

Biserica catolică se opune utilizării celulelor stem derivate din embrionul uman.11 Ea nu respinge, însă, progresul ştiinţific şi, în ciuda problemelor etice pe care le ridică, sprijină unele dintre recentele realizări controversate, cum ar fi cercetările legate de celulele stem şi xenotransplantul. Vaticanul susţine transplantul de organe12 şi stabileşte limite etice doar în măsura în care respectiva procedură ar duce la pierderea demnităţii umane, la folosirea corpului omenesc drept "rezervor" de organe şi la eşecul utilizării de criterii obiective care să confirme decesul donatorului.

Cu trei ani în urmă, Ratzinger scria: "Este legal să acceptăm cultura ţesuturilor transplantate şi donarea organelor în mod spontan şi în deplină conştienţă" şi "Am aderat la organizaţie (de donatori de organe) cu mulţi ani în urmă şi am un document care certifică faptul că organele mele vor fi disponibile pentru oricine va avea nevoie. Este un semn de iubire".13

De când a devenit papă, Joseph Ratzinger nu a făcut o declaraţie directă în ceea ce priveşte folosirea prezervativelor pentru protecţia împotriva HIV. Opiniile sale anterioare asupra problemelor pro- -viaţă îi îngrijorează pe mulţi observatori, în special pe cei ce militează pentru îmbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei ţărilor subdezvoltate, dar ar fi nedrept să-l judecăm doar pe baza acestora. Încă nu este clar dacă sau cât de mult este interesată biserica catolică să-şi abandoneze tradiţionala atitudine pro-viaţă. Se pare că o asemenea perspectivă este improbabilă, dat fiind sprijinul acordat, recent, de Benedict al XVI-lea, acţiunii de boicotare a unui referendum italian asupra reglementării problemelor legate de fertilitate.14 Nu este clar nici dacă o schimbare a poziţei papei în ceea ce priveşte folosirea prezervativelor ar schimba atitudinea celor peste un miliard de catolici din întreaga lume.

Conflict de interese: DMS este agnostic. GB este catolic nepracticant.

The new pope and medical ethics
Can Benedict XVI strike a balance between Catholic doctrines and health?

BMJ 2005;330:1281-2

Via S S Quattro, 31-00184 Roma, Italia
J Daniele Maria Scalise
freelance journalist
Giulio Bognolo
assistant editor, BMJ mailto:gbognolo@bmj.com

Bibliografie

1 Joint United Nations Programme on HIV/AIDS (UNAIDS). AIDS epidemic update 2004. Geneva: UNAIDS, 2004.

2 Pope Paul VI. Humanae Vitae. Acta Apostolicae Sedis 1968;(60):481-503.

3 Ratzinger J, Seewald P, Taylor H. God and the world: a conversation with Peter Seewald. San Francisco: Ignatius Press, 2002.

4 BBC News Online. Pope vows to uphold tough stance. 7 May 2005. http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4526221.stm (accessed 12 May 2005).

5 BBC News Online. Africans hail conservative Pope. 20 April 2005. http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/4463873.stm (accessed 3 May 2005).

6 Catholic News. Papal theologian weighs condom use against AIDS. 1 Feb 2005. http://cathnews.com/news/502/10.php (accessed 3 May 2005).

7 National Catholic Reporter Online. Condom debate frustrates. 1 Oct 2004. http://nationalcatholicreporter.org/word/word100104.htm (accessed 3 May 2005).

8 Pope John Paul II. Evangelium vitae. Encyclical letter on the value and inviolability of human life. Rome: Vatican, 1995. http://www.vatican.va/edocs/%20ENG0141/_INDEX.HTM (accessed 19 May 2005).

9 Catechism of the Catholic Church. 3;2;2;5:2270. http://www.vatican.va/archive/%20ccc_css/archive/catechism/p3s2c2a5.htmş2271 (accessed 3 May 2005).

10 Sacred Congregation for the Doctrine of the Faith. Declaration on euthanasia. Rome: Vatican, 1980. www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_19800505_euthanasia_en.html (accessed 3 May 2005).

11 Pontifical Academy for Life. Declaration on the production and the scientific and therapeutic use of human embryonic steam cells. 2000. http://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_academies/acdlife/documents/%20rc_pa_acdlife_doc_20000824_cellule-staminali_en.html (accessed 19 May 2005).

12 Pontifical Academy for Life. Prospect for xenotransplantation: scientific aspects and ethical considerations. www.vatican.va/roman_curia/pontifical_academies/acdlife/documents/rc_pa_acdlife_doc_20010926_xenotrapianti_en.html (accessed 3 May 2005).

13 Tornielli A. Ratzinger: custode della fede. Italy: Edizioni Piemme, 2002.

14 BBC News. Pope backs Italy embryo boycott. http://news.bbc.co.uk/2/%20hi/europe/4593817.stm (accessed 31 May 2005).

Rate this article: 
Încă nu sunt voturi
Bibliografie: 
Traducere: 
Dr. Raluca Darabă
Autor: