Pretutindeni si nicaieri - un dialog socratic despre sistemul de sanatate publica

Cele ce urmeaza reprezinta un dialog intre Hylas si Phylonous, ce dovedeste inca o data importanta muncii in echipa, precum si necesitatea existentei unei autoritati in domeniul sanitar,

care sa se impuna in fata scepticilor si ateilor din rindul specialistilor de sanatate publica. (Cu scuzele de rigoare, adresate episcopului Berkeley, filozof si autor al lucrarii Trei dialoguri intre Hylas si Phylonous, 1713.1)

Phylonous: Ei bine, Hylas, ce se intimpla? De ce esti atit de abatut cind toate iti merg din plin? Nu mi-ai spus chiar tu ca niciodata nu ai avut mai mult succes in afaceri ca acum?

Hylas: Afaceri? La ce afaceri te referi, pentru Dumnezeu?

Phylonous: Pai, afacerea cu sanatatea publica, bineinteles! Sanatatea fiecarui copil, a fiecarei femei si, aa, da, exact, a fiecarui barbat din tara. Dupa ani de eforturi, nu le-ai spus chiar tu tuturor ca, in sfirsit, ai ajuns la lumina de la capatul tunelului. Insusi ministrul nostru a cerut, la ultima intrunire, ca sanatatea publica sa ocupe un loc central in cadrul serviciilor de sanatate.

Hylas: Mda, asa este. Dar tocmai am primit o scrisoare de la editorul meu, care imi spune ca cititorii nu sunt prea incintati de chestia asta cu sanatatea publica, ca o gasesc neinteresanta si obscura.

 Pe scurt 

  • "Acum e nevoie ca toata lumea sa devina constienta de faptul ca noul concept de sanatate publica priveste pe fiecare individ in parte, nu numai pe specialisti."
  • "Povestea asta cu sanatatea publica se va raspindi, curind, peste tot ... si daca e peste tot ... e, de fapt, nicaieri ... si atunci, cine stie daca va avea vreodata un rezultat?"
  • "Ministrul nostru insusi ne-a spus ca sanatatea publica are nevoie de un management si o conducere eficiente ... cine ne va explica ce trebuie sa facem, de fapt, in acest sens?"
  • "Sanatatea publica are nevoie de ... parteneriat si munca in echipa, si nu de lideri cu alura de eroi."
  • "Serviciile de sanatate nu mai pot ocupa si in viitor rolul de lider in sanatatea publica."

Phylonous: Cum asa? Pai, chiar tu mi-ai spus ultima data ca pina si chirurgii cardiovasculari vor fi atrasi de aceasta idee. Si cum ei vor deveni promotorii conceptului, atragind interesul publicului larg pentru sanatate, aceste ginduri nu trezesc, oare, cele mai inaltatoare sentimente in orice fiinta umana?

Hylas: Se pare ca povestea e prea dulceaga pentru ei. Tipii astia masoara beneficiul social cu acuratetea unui cintar de bijutier. Ii intereseaza numai cifre exacte despre economii, costuri, liste de asteptare, in sfirsit, cifre despre cifre.

Phylonous: Mda, inteleg..., probabil ca totul li se pare prea "poetic". Poate si pentru ca nici tu nu ai nici un plan prea clar.

educatie1-1.gif (23951 bytes)
Episcopul Barkeley

Hylas: Aa, nu, Phylonous, dimpotriva. Este pentru prima oara cind sanatatea publica are, mai mult ca niciodata, sansa sa avanseze. A aparut, in sfirsit, tratatul Saving Lives: Our Healthier Nation (Salvind vieti: o natiune mai sanatoasa).2 Noi, cei care reprezentam obiectul si subiectul sanatatii publice, ne-am tinut rasuflarea atit de mult timp incit suntem pe jumatate lesinati, pentru ca, uite, sa se poata spune ca s-au salvat, totusi, vieti umane. Acum e nevoie ca toata lumea sa devina constienta ca noul concept de sanatate publica priveste pe fiecare individ in parte, nu numai pe specialisti.3 Si nu numai la nivelul serviciilor de sanatate, ci in orice domeniu unde cineva poate sa faca ceva pentru asta...

Phylonous: Stai asa, ia-o mai incet. Treaba asta cu sanatatea publica se va raspindi, in curind, peste tot, daca mai continui in felul asta, dar daca e peste tot, care va sa zica, e, de fapt, nicaieri. Atunci, cum stim daca a dat sau nu vreun rezultat?

Hylas: Ma bucur ca-mi atragi atentia! Oare de cite ori marile idei entuziaste nu au repetat aceeasi greseala? Eu continui, insa, sa cred ca sanatatea oamenilor este o chestie mareata, in care ar fi bine sa se implice multi dintre noi. Gospodarirea oraselor este la fel de importanta ca si gospodarirea sanatatii. Sanatatea publica are nevoie de maturatori in aceeasi masura ca si de politicieni, de chirurgi cardiovasculari si, da, chiar de economisti. Deci, trebuie sa cautam lideri. Planul asta de a avea o natiune mai sanatoasa - cine il va duce mai departe? Ministrul nostru insusi ne-a spus ca sanatatea publica are nevoie de un management si o conducere eficiente. Dar cine ne va explica ce trebuie sa facem, de fapt, in acest sens?

Phylonous: Prin asta vrei sa sugerezi, cumva, ca liderii nu trebuie sa fie recrutati neaparat din rindul medicilor de sanatate publica?

Hylas: Exact, caci este evident ca unui lider i se cer cu totul alte calitati decit competenta de clinician.

Phylonous: Mda, calitatile unui lider trebuie sa fie exceptionale ...

Hylas: Sanatatea publica opereaza cu populatii, si nu cu indivizi; are nevoie de parteneriat si de munca in echipa, nu de lideri cu alura eroica. Echipele care se vor ocupa de sanatatea publica, asa cum le vad eu, vor fi formate din oameni cu pregatire si experienta extrem de variate.

Phylonous: Pina aici sunt de acord cu tine, Hylas. Tu spui ca, in viitor, liderii sistemului de sanatate publica nu vor fi neaparat medici de profesie. Si ca, pentru ca treaba sa mearga mai bine, e nevoie de mai multi oameni cu pregatiri diferite care sa actioneze in aceeasi directie. Dintre acestia se vor recruta, apoi, cei capabili sa ocupe pozitia de lideri.

Hylas: Exact, Phylonous, ai inteles perfect.

Phylonous (suspinind): Imi pare rau, Hylas, dar tu nu faci decit sa treci de la o maniera de gindire empirica la una plina de truisme, lasind, practic, de-o parte tot ce e rational. Daca argumentul tau suprem este ca liderii sistemului de sanatate publica trebuie sa fie lideri, ne invirtim in jurul cozii.

Hylas: Mi se pare logic sa cautam lideri oricind si oriunde. Nu trebuie sa ne cramponam de oamenii care lucreaza deja in domeniul sanatatii pentru ca exista nenumarate resurse de competenta si in afara sistemului national de sanatate si acolo trebuie sa cautam.

Phylonous: Dar, iarta-ma, nu spuneai chiar tu ca exista un mare numar de mijloace pentru a imbunatati sistemul? Aproape in fiecare saptamina editorul tau mi-a impuiat capul cu cite un articolas despre medicina bazata pe dovezi, guvernarea clinica, autocontrolul profesional, practica eficienta si sistemele de prioritati. Nu mi-ai spus chiar tu ca toate aceste chestii tehnice, destul de dificile, pot fi manevrate corespunzator numai de medicii specialisti in sanatate publica?

Hylas: Fireste ca exista numeroase aspecte, cum ar fi, de pilda, ameliorarea practicii clinice sau calitatea asistentei, de care se vor ocupa in continuare specialistii in sanatate publica. Dar acestea reprezinta numai o parte din sarcinile sistemului de sanatate publica. Medicii de sanatate publica nu le pot rezolva pe toate, si, de altfel, nici nu e necesar.

Phylonous: Cred ca am inteles. Tu sugerezi ca sanatatea publica ar trebui sa aiba mai multe compartimente - clinice si non-clinice - si sa depaseasca granitele serviciilor de sanatate, invadind toate structurile profesionale. Iarta-ma, Hylas, dar asta suna ca o reteta pentru haos.

Hylas: Nu neaparat. Mai intii, problemele complexe necesita solutii complexe, lucru recunoscut chiar si de guvernul nostru. In al doilea rind, exista o reala vointa politica in ceea ce priveste depasirea inegalitatilor si a problemelor din sanatate, desi e pacat ca guvernul nu are curajul sa stabileasca masurile de rezolvare a acestor aspecte. In al treilea rind, ne bazam pe experienta de sanatate publica deja existenta in serviciile de sanatate si in structurile politice locale. Toate aceste atuuri trebuie exploatate in scopul unei abordari agresive a problemelor curente. Avem nevoie de un demers multidisciplinar. Avem nevoie de specialisti, de programe de instruire si de acreditari profesionale in toate disciplinele de sanatate publica. In sfirsit, avem nevoie de un cadru de organizare si, mai presus de toate, de un management eficient si de lideri adevarati. Asta este reteta pentru actiune si schimbare.3

Phylonous: Asa mai merge, Hylas! Incurcata treaba! Si asa cum il stiu eu pe editorul tau, precis ca o sa te intrebe ce mai urmeaza. Deci, ce-ai mai vrea sa se intimple?

Hylas: Vreau ca rolul liderilor de sanatate publica sa fie rediscutat si redefinit. Pina si seful nostru a fost de acord cu asta. Pentru realizarea scopurilor propuse, se impune cooptarea de organizatii si formatiuni locale. Nu e clar ca toate aceste organisme vor trebui sa colaboreze si sa aleaga din interiorul lor managerii, liderii si echipele de specialisti cele mai competente pentru indeplinirea planurilor propuse?

Phylonous: Si vor discuta cu totii de pe pozitii egale?

Hylas: Serviciile de sanatate nu mai pot ocupa si in pe viitor rolul de lider in sanatatea publica, asa cum nici medicii de sanatate publica nu vor mai fi in stare de asa ceva. Se va ridica intrebarea daca ei pot sa ofere programe eficiente pentru scaderea morbiditatii si a mortalitatii in bolile cardiace, cancer, accidente si suicid. Vom vedea. In plus, problemele si structurile difera foarte mult de la o regiune a tarii la alta, deci trebuie cautate solutii adaptate. De ce sa ne fie frica sa ne asumam riscuri, e bine sa invatam din toate experientele si sa raspindim o metodologie practica.

Phylonous: Si crezi ca vom reusi?

Hylas: Cum poti sa te mai indoiesti, Phylonous? Uite, este o minunata dimineata de vara. Vorbind cu tine, spiritul meu s-a elevat. Acum nimic nu ne-ar prinde mai bine decit o plimbare in aer liber inainte de a incepe lucrul.

Cu multumiri (si scuze) profesorului David Grahame-Smith, pentru ca ne-a dat, fara sa vrea, ideea articolului de fata, precum si editorului BMJ pentru ca ne-a incurajat sa-l scriem.

Conflict de interese: Nici unul declarat.

Everywhere and nowhere - a Socratic dialogue on the new public health
BMJ 1999;319:839-40

King's Fund, London W1M 0AN
Ian Wylie, director of corporate affairs
Department of Health Policy and Public Health, Oxfordshire Health Authority, Oxford OX3 7LG
Siân Griffiths, director
Department of Health Policy and Management,
Nuffield Institute for Health, University of Leeds, Leeds LS2 9PL
David J Hunter, professor

Correspondence to: I Wylie iwylie@kingsfund.org.uk

1. Berkeley G. Three dialogues between Hylas and Philonous. Oxford: Oxford University Press, 1998.

2. Department of Health. Saving lives: our healthier nation. London: Stationery Office, 1999.

3. Hunter DJ. Managing for health: implementing the new health agenda. London: Institute for Public Policy Research, 1999.

4. Introduction. In: Griffiths S, Hunter DJ, eds. Perspectives in public health. Oxford: Radcliffe Medical Press, 1999:1.

5. Chief Medical Officer. Public health 1948-1998. In: Annual report of the Chief Medical Officer for the year 1997. London: Department of Health, 1998:10-12.

Rate this article: 
Încă nu sunt voturi
Bibliografie: 
Traducere: 
Dr Malina IOANAS
Autor: