Cercetatorii au creat primele celule canceroase umane

Cercetatorii au reusit sa transforme celulele umane normale in celule canceroase, aceasta fiind o problema a carei rezolvare se incearca de mai multi ani.

Rezultatele obtinute permit aprofundarea procesului de carcinogeneza, ceea ce poate contribui la crearea unui nou tratament impotriva cancerului (Nature 1999;400:401-2). De altfel, chiar daca cercetatorii reusisera si in trecut sa converteasca celulele normale in celule canceroase, dar de data aceasta a fost aplicata o reteta moleculara precisa pentru a induce transformarea.

In trecut, liniile de celule canceroase au fost create prin implantarea unui virus sau printr-o manipulare fizica si chimica, cum ar fi, de pilda, expunerea la carcinogeni si la radiatii. Procesele respective depindeau de intamplare si echivalau cu o abordare in forta, inducand atat de multe modificari in interiorul celulelor, incat nu se putea stabili exact care dintre ele erau necesare pentru producerea cancerului.

Cercetarile recente, coordonate de doctorii William Hahn si Robert Weinberg, de la Whitehead Institute for Biomedical Research (Institutul Whitehead pentru Cercetari Biomedicale), din Cambridge, Massachusetts, sunt bazate pe observarea faptului ca liniile de celule specifice rozatoarelor pot fi convertite cu usurinta in celule canceroase doar prin introducerea catorva oncogene. Din contra, celulele umane sunt relativ rezistente la astfel de modificari. Investigatii ulterioare au dus la concluzia ca majoritatea celulelor de soarece pun in evidenta actiunea enzimei numite telomeraza, in timp ce la majoritatea celulelor umane fenomenul respectiv nu este prezent.

stiri3.gif (66351 bytes)

Celule specifice cancerului de col uterin; cercetarea ofera o alta perspectiva asupra carcinogenezei

Telomeraza este enzima responsabila pentru mentinerea telomerelor, secventa de ADN care acopera fiecare cromozom. Telomerul actioneaza ca un ceas intern, care determina replicari succesive si diviziuni celulare.

Comentand pe marginea rezultatelor mentionate, doctorul Hahn a spus: "O concluzie importanta care se desprinde din studiul de fata este aceea ca nu exista un numar infinit de modificari celulare care sa separe celulele canceroase de celulele normale, dar ca aparitia tumorii este un proces finit". Experimentul deschide numeroase perspective de continuare a cercetarii in acest domeniu. De exemplu, ar putea fi dezvoltata ipoteza care sustine ca telomeraza este un marker pentru transformarea maligna. Este posibila sintetizarea inhibitorilor de telomeraza, care ar putea fi folositi ca agenti anticancerosi.

Scientists create human cancer cells