Etica si naratiune

Se remarca faptul ca etica nu s-a predat in universitatile medicale pana recent. Medicina, asa cum demonstreaza BMJ, este bombardata cu probleme de etica.

Un prizonier din California vrea sa-si doneze ultimul sau rinichi fiicei sale (BMJ 1999; 318: 7). Chirurgii se opun, urmand primul principiu al medicinii - sa nu faci rau. Mama fetei spune: "Aceasta este o problema de familie despre ceea ce este mai bine pentru acest copil." Comisia de etica a spitalului refuza orice presiune.

O companie particulara, deCODE Genetics, tocmai a castigat dreptul de a construi o baza de date asupra informatiei genetice si de sanatate pentru intreaga populatie a Islandei (BMJ 1999; 318: 11, 66). Scopul este de a intelege baza genetica a bolilor. Achizitia este extrem de importanta, deoarece Islanda a fost izolata, din punct de vedere genetic, timp de 1000 de ani. S-au pastrat, de la primul razboi mondial, date medicale detaliate si s-au constituit arbori genealogici, pentru cea mai mare parte a populatiei. Guvernul a votat, aproape in unanimitate, pentru o baza de date dar Asociatia Medicilor din Islanda si altii sunt impotriva din trei motive principale: violarea intimitatii individuale, distrugerea confidentialitatii existente intre medici si pacienti si oferirea monopolului unei singure companii.

Un studiu efectuat in Coreea de Nord a stabilit ca 16% din copiii sub varsta de 7 ani sunt grav malnutriti si 59% moderat sau sever malnutriti (BMJ 1999; 318: 12).

Aceasta constituie o problema de etica a drepturilor omului si nu una dintre ultimele, deoarece, asa cum a descris de curand laureatul premiului Nobel, Amartya Sen, foametea nu apare in tarile care au o presa libera si o opozitie reala.

Un doctor din Budapesta a fost rugat, in timpul unui zbor de intoarcere in Budapesta, sa ajute un barbat care, sub influenta alcoolului si a medicamentelor, era intr-o stare muribunda. L-ati fi sedat cu diazepam intravenos? Doctorul din Budapesta a facut asta. Acum, el se confrunta cu consecintele mortii barbatului (BMJ 1999; 318: 12).

Toate acestea sunt intamplari de etica si naratiune, reprezinta baza medicinii, asa cum ne reaminteste o noua serie de articole (BMJ 1999; 318: 48). Pacientii vin la medic cu povesti. Daca vrem sa intelegem pacientul, trebuie sa ascultam istoria, nu doar sa "facem un istoric". "Visam ... ne amintim, anticipam, speram, disperam, credem, ne indoim, planificam, recapitulam, criticam, construim, barfim, invatam, uram si iubim, prin povestiri". Studiul naratiunii ofera posibilitatea intelegerii, care nu poate fi obtinuta in nici un alt mod. Deja medicina moderna a uitat importanta istoricului. "Medicina moderna, prin ariditatea sa, ignora un sistem de evaluare a unor calitati existentiale, cum ar fi suferinta interioara, disperarea, speranta, incrancenarea si durerea morala, care insotesc frecvent si constituie adesea (sublinierea mea), boala de care sufera oamenii." Medicina narativa nu este in opozitie cu medicina bazata pe dovezi: mai degraba este o companie esentiala.

Richard Smith Editor, BMJ

Ethics and narrative
BMJ 1999; 318: 2 jan

Rate this article: 
Încă nu sunt voturi
Bibliografie: 
Traducere: 
Dr Cristina Marina OBADA
Autor: