Marketingul unei afecţiuni: disfuncţia sexuală feminină

Bestseller-ul lui Robert Wilson, Feminine Forever, a venit în sprijinul convingerii lumii moderne că menopauza este o "afecţiune" ce are la bază deficitul hormonal, şi care poate fi tratată prin substituţie hormonală.1

Coperta cărţii din 1966 promitea că "fiecare femeie, indiferent de vârstă, poate duce în siguranţă o activitate sexuală împlinită toată viaţa", iar hormonii vânduţi de sponsorul lui Wilson au înregistrat încasări record. Patruzeci de ani mai târziu, terapia de substituţie hormonală pe termen lung s-a dovedit a produce mai mult rău decât bine, vânzările de medicamente au scăzut dramatic, iar teza lui Wilson este ridiculizată, pe bună dreptate, ca fiind un rod al negoţului cu boala, sponsorizat de companiile de medicamente.2, 3

 

Umbrită de un asemenea exces de promovare medicală, industria farmaceutică întâmpină o rezistenţă neaşteptată în tentativele sale de-a le vinde femeilor noua "afecţiune" profitabilă, disfuncţia sexuală feminină. Susţinătorii entuziaşti ai unei astfel de stări pretind că ea afectează 43% dintre femeile americane,4 cu toate că lumea ştiinţifică dezaprobă, din ce în ce mai frecvent, atât definirea afecţiunii cât şi prevalenţa ei. În plus, beneficiul principal al medicamentelor experimentale pentru tulburările sexuale feminine sunt discutabile, iar conflictele de interese financiare ale experţilor care pretind că afecţiunea are o prevalenţă ridicată sunt foarte mari. Asemenea controverse au fost aduse în centrul atenţiei prin respingerea, de către consilierii US Food and Drug Administration (Administraţia SUA pentru Alimente şi Medicamente), în decembrie 2004, a plasturilor experimentali cu testosteron, lansaţi de Proctor and Gamble.5

Controverse legate de afecţiune

Primul pas în direcţia promovării unui medicament bine vândut este formarea pieţei, printr-o informare mai bună a publicului cu privire la afecţiunea pe care este ţintit produsul respectiv.6 Înainte de-a obţine aprobarea oficială a plasturilor cu testosteron - primul medicament adresat disfuncţiei sexuale feminine -, Proctor and Gamble a lansat o campanie de marketing complexă şi globală. A sponsorizat întruniri ştiinţifice importante din medicina sexualităţii, a angajat drept consultanţi cercetători marcanţi din domeniu, a finanţat activităţi de educaţie medicală continuă, a elaborat un ghid pentru testosteron şi a creat un website accesibil publicului larg. A lucrat cu agenţi de la trei companii de relaţii cu publicul şi cel puţin cu o firmă importantă de publicitate, pentru a promova atât cunoaşterea "afecţiunii" cât şi a medicamentului.

Purtătoarea de cuvânt de la Proctor and Gamble pentru plasturi, Elaine Plummer, mi-a spus că aceştia "nu reprezintă o 'muniţie' excepţională". Unele raportări din industrie sugerează, însă, că Proctor and Gamble a rezervat din start un fond de 100 de milioane $ (53 milioane Ł, 76 milioane ¤), destinat exclusiv cheltuielilor publicitare.7 Cu mult înainte ca plasturii săi să fie evaluaţi în vederea aprobării, serviciul general de marketing al companiei şi-a aplicat strategia ţintită la nivelul medicilor, reporterilor şi publicului larg, căutând să le modeleze opiniile asupra problemelor sexuale ale femeilor şi asupra modalităţilor terapeutice adecvate.

"Produsul pe care compania îl vinde în această etapă este, de fapt, afecţiunea", afirmă Leonore Tiefer, psiholog şi profesor asociat la New York University School of Medicine. "Sunt de părere că Proctor and Gamble are un plan de marketing care a funcţionat în cazul şampoanelor. E creat un subiect de discuţie, este ridicat nivelul de informare, oamenii sunt determinaţi să dezbată subiectul", a afirmat ea. Din momentul în care au sperat să aibă prima soluţie medicamentoasă aprobată, afirmă Tiefer, "nu mai trebuia decât să-i facă pe oameni să vorbească despre afecţiune, prezentul fiind, astfel, pregătit pentru o intervenţie medicamentoasă. Apoi, se va estompa imaginea companiei de promotor al propriilor sale produse, ea fiind percepută drept furnizor de educaţie pentru sănătate."

Proctor and Gamble a solicitat aprobarea Food and Drug Administration (FDA) de a comercializa testosteron pentru pacientele ovarectomizate care iau estrogeni. Astfel de femei pot suferi de o componentă a disfuncţiei sexuale feminine, numită dorinţă sexuală hipoactivă. Multe dintre eforturile iniţiale de marketing ale companiei au fost destinate educării medicilor şi publicului cu privire la asemenea afecţiuni. Cu toate că sunt listate în Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, ambele afecţiuni sunt, însă, controversate. Unii cercetători australieni în domeniul sexualităţii au descris întregul concept al disfuncţiei sexuale ca fiind discutabil, deoarece este corelat cu factori relaţionali şi culturali,8 iar un grup compus din personalităţile cele mai importante în domeniul cercetării sexualităţii feminine, condus de Rosemary Basson, a criticat, recent, dorinţa sexuală hipoactivă, prezentând-o ca pe un diagnostic "problematic", fiindcă în prezent nu cunoaştem foarte bine complexitatea comportamentului sexual al femeii.9

Deşi este de acord că unele tulburări sexuale pot fi datorate unor afecţiuni medicale, John Bancroft, fost director la Kinsey Institute, consideră inadmisibilă acceptarea unei disfuncţii care afectează 43% dintre femei şi afirmă: "Nu poate fi susţinută ştiinţific o asemenea afirmaţie". El spune că diminuarea interesului sexual sau alte probleme sexuale sunt, adesea, răspunsuri sănătoase, adaptative, şi "o reacţie de înţeles la condiţiile adverse din cadrul unei relaţii ... sau din cadrul unor situaţii individuale de viaţă în general."10 Datorită dificultăţii de a face distincţia între o disfuncţie generală şi un răspuns adaptativ normal, orice estimări statistice ale prevalenţei afecţiunii sunt imposibile, a afirmat el.

Amploarea neînţelegerilor ştiinţifice şi a nesiguranţei nu sunt reflectate în materialele ştiinţifice şi educative sponsorizate de Proctor and Gamble. Materialele de educaţie medicală sponsorizate, furnizate medicilor, în prezent, în SUA, denumite "Reînnoirea dorinţei sexuale: înţelegerea DSHA la femeile în postmenopauză", nu menţionează lucrările critice ale cercetătorilor importanţi, precum Tiefer şi Bancroft. Mai mult, cursurile educative citează lucrări mai vechi ale lui Basson şi colab., fără a face referiri la materialele noi, revizuite, care prezintă dorinţa sexuală hipoactivă drept un diagnostic problematic.8 La fel, un "ghid" pentru reporteri, sponsorizat de companie pentru media11 şi distribuit în presă, destinat publicului larg,12 prezintă dorinţa sexuală hipoactivă drept o afecţiune acceptată şi clarificată.

Întrebată despre lipsa de acord din comunitatea ştiinţifică în ceea ce priveşte caracterizarea afecţiunii, Joan Meyer, director al companiei Proctor and Gamble pentru sinteza de noi medicamente, a admis că definirea problemelor sexuale ale femeii este complexă. Ea a apărat, însă, eforturile companiei de a face cunoscută dorinţa sexuală hipoactivă, subliniind că aceasta este menţionată în manualele oficiale. "Nu am inventat-o noi", a afirmat ea.

Controverse legate de medicament

Una dintre cele mai dificile probleme pentru producătorii de medicamente din domeniu este de-a arăta că există suficiente beneficii în raport cu placebo, pentru a înclina balanţa efectelor adverse pe termen scurt şi lung în favoarea medicamentului. Asemenea probleme au devenit mai acute după recentele dezvăluiri despre terapia de substituţie hormonală, antidepresive şi medicamentele împotriva artrozei. La întrunirea din decembrie anul trecut, FDA şi-a exprimat îngrijorarea cu privire la riscurile potenţiale pe termen lung, legate de boala cardiovasculară şi de cancerul de sân, la care sunt expuse utilizatoarele de plasturi cu testosteron.13 Lisa Soule, consilier medical al FDA, a afirmat că folosirea plasturilor este asociată, la o minoritate importantă dintre femeile incluse în studiile companiei, cu o activitate testosteronică mai intensă decât cea normală. Ea a evidenţiat, la utilizatoarele de plasturi şi estrogeni, modificările mici, dar cu potenţial dăunător, ale analizelor de laborator şi ale altor indicatori, printre care tensiunea arterială. Modificările sugerează că o astfel de combinaţie medicamentoasă poate creşte riscul de boală cardiovasculară. Soule a afirmat, în concluzie, că studiile cu o durată scurtă, de 24 de săptămâni, controlate cu placebo, arată că instituţia de reglementare "nu poate răspunde numeroaselor întrebări legate de siguranţa testosteronului".

Consilierul de specialitate Steve Nissen, de la Cleveland Clinic, a afirmat, în cadrul aceleiaşi întruniri, că, în opinia sa, pe baza datelor existente în studiile companiei, "există o probabilitate ridicată de risc excesiv cardiac, în cazul acestui produs". Un alt membru al comisiei, Joanne Dorgan, a menţionat că nivelurile ridicate de testosteron, la unele dintre utilizatoarele de plasturi, pot creşte riscul de cancer de sân. Datele din studii arată o uşoară accentuare a efectelor secundare minore, precum acneea, pilozitatea excesivă şi creşterea în greutate, în raport cu placebo.14

Dimpotrivă, rezumatele datelor din studiile companiei, prezentate de cercetătorii din domeniul sexualităţii, la principalele conferinţe internaţionale, au ajuns, pur şi simplu, la concluzia că plasturii cu testosteron sunt "bine toleraţi". Ele nu au menţionat riscurile potenţiale serioase şi au trecut cu vederea uşoara accentuare a efectelor adverse blânde. Cel mai recent rezumat, prezentat în octombrie 2004, menţionează: "În general, efectele adverse semnalate au fost similare în grupurile cu placebo şi în cele cu testosteron."15 La fel, materialele din cursurile de educaţie medicală, sponsorizate de companie, prezintă doar beneficiile plasturilor, nu şi efectele lor adverse. Sidney Wolfe, de la organizaţia americană de protecţie a consumatorului Public Citizen, mi-a spus că Proctor and Gamble "prezintă o opinie denaturată asupra produsului, trecând cu vederea riscurile".

În timp ce posibilele riscuri importante ale testosteronului au fost diminuate, potenţialele sale beneficii modeste au fost exagerate. Nici unul dintre principalele studii nu a fost publicat în revistele de specialitate, dar rezumatele care prezintă datele companiei au fost expuse, în ultimii doi ani, la mai multe conferinţe medicale din SUA şi din alte ţări. Aceleaşi date din studiile de fază III au fost prezentate de cel puţin două ori, iar rezultatele unuia dintre cele mai mici studii de fază II, de minimum trei ori. Adesea, prezentările au fost urmate de aprecieri entuziaste în media, unul dintre titluri sugerând că plasturii produc "o creştere cu 74 la sută a frecvenţei activităţii sexuale împlinite."12 O asemenea cifră prezintă eronat beneficiile, în termeni relativi, neoferind nici o idee despre beneficiile absolute.

În termeni absoluţi, studiile arată că plasturii cu testosteron cresc numeric activitatea sexuală satisfăcătoare a femeilor, cu aproximativ două "episoade" pe lună, comparativ cu cifrele iniţiale - dar numai cu un episod în plus, faţă de răspunsul la placebo (tabelul). În plus, episodul suplimentar s-a aflat în topul unui număr iniţial de aproximativ trei evenimente sexuale pe lună, făcându-i pe unii cercetători să se întrebe dacă femeile incluse în studii prezentau cu adevărat disfuncţii. "Trei evenimente pe lună nu este puţin", mi-a spus profesorul asociat Ellen Laan, de la Universitatea din Amsterdam, "aceasta este, de fapt, media în relaţiile de lungă durată pe care le aveau femeile incluse în studii".

Profesorul asociat la Universitatea Harvard, Jan Shifren, o susţinătoare aprigă a plasturilor cu testosteron, respinge concentrarea atenţiei doar asupra creşterii modeste a activităţii sexuale. Ea mi-a spus că principala problemă este modul în care femeile percep problemele legate de dorinţă. "Cea mai importantă dată este diminuarea stresului." Testosteronul produce o scădere semnificativă a stresului, comparativ cu placebo, a arătat determinarea pe o scală creată de companie. Totuşi, aşa cum au subliniat consilierii de la FDA, diminuarea comparativ cu placebo a fost de numai şase sau şapte puncte, pe o scală de 100 de puncte. La o determinare separată, testosteronul a crescut nivelul de dorinţă al femeii, faţă de placebo, cu numai cinci sau şase puncte, pe o scală de 100 de puncte, ridicând serioase semne de întrebare cu privire la importanţa beneficiilor presupuse (tabelul).14

Deşi au votat, până la urmă, acceptarea beneficiilor plasturilor drept "semnificative clinic", consilierii de la FDA au respins în unanimitate datele companiei, ca fiind neadecvate pentru evaluarea siguranţei pe termen lung, recomandând agenţiei să nu aprobe medicamentul.

Controverse legate de conflictele de interese

Mulţi dintre experţii implicaţi în testarea plasturilor, în recomandarea aprobării lor şi în tentativa companiei de a "educa" medicii şi publicul au un conflict de interese financiar, fapt devenit uzual, la ora actuală, atunci când se pune problema sintetizării unor noi medicamente. Cel puţin doi dintre profesorii universitari cu rol de investigatori conduc şi companii private de cercetare cu profit, care au contracte cu Proctor and Gamble pentru efectuarea unor studii clinice. Cu asemenea strânse legături financiare, devine discutabil rolul ştiinţific sau comercial al unor astfel de investigatori.

Unul dintre ei, de pildă, Wolf Utian, de la Rapid Medical Research, nu a putut răspunde la întrebarea elementară pe care i-am adresat-o, în legătură cu amploarea beneficiului plasturelui, comparativ cu placebo. El a afirmat că trebuie să se uite peste date, deoarece nu s-a gândit la beneficii în acest sens.

Un alt investigator, Jan Shifren, de la Harvard, a încercat, iniţial, să se distanţeze de Proctor and Gamble, afirmând că nu deţine acţiuni la companie. După mai multe întrebări, însă, Shifren a mărturisit că beneficiase de finanţări de la companie pentru burse şi că este retribuită şi ca membru în consiliul de consiliere al companiei.

Idei principale

Companiile farmaceutice au investit masiv în promovarea unei noi afecţiuni, denumite disfuncţie sexuală feminină

În cadrul comunităţii ştiinţifice există dezacorduri cu privire la amploarea şi la definirea afecţiunii

În rapoartele cu privire la medicamentele aflate în stadiul de sinteză au fost diminuate riscurile şi exagerate beneficiile noilor preparate

Deciziile referitoare la afecţiune şi la tratamentul ei trebuie să se bazeze pe cercetări bazate pe obiectivitate

Psihologul Leonore Tiefer a urmărit îndeaproape activitatea de marketing pe problema disfuncţiei sexuale feminine, desfăşurată de Proctor and Gamble şi de alte companii. Ea este de părere că problemele complexe sunt prea frecvent caracterizate îngust ca fiind datorate unei afecţiuni medicale, "în scopul creării unei pieţe pentru medicamente". În acelaşi timp, campania New View, lansată de Tiefer,16 a contribuit la declanşarea unor noi dezbateri asupra modului în care sunt definite problemele sexuale ale femeilor şi a accentuat starea de scepticism a publicului, reflectată de investigaţiile din media cu privire la denumirea pe care sponsorii au atribuit-o afecţiunii.17

Este posibil ca, până la urmă, puternicele interese comerciale ale industriei farmaceutice în domeniu să aducă beneficii femeilor, prin elaborarea de medicamente eficiente şi sigure şi prin aprofundarea înţelegerii sexualităţii feminine.10 Pentru a transpune în realitate asemenea beneficii dezirabile, s-ar putea să fie nevoie să începem cu toţii să nu ne mai bazăm opiniile pe campaniile de marketing şi publicitate care, ascunse sub masca ştiinţei şi a educaţiei, informează despre noi boli.

Rezultate preliminare ale studiilor statistice cu placebo, pe 24 de săptămâni de utilizare a plasturilor cu testosteron 300 µg/zi, la femeile cu menopauză chirurgicală13

 

Studiu A (n=562)

Studiu B (n=532)

Variabila Placebo Plasture Diferenţa Placebo Plasture Diferenţa
Activitate sexuală(episoade/lună)* 0.98 2.13 1.15 0.73 1.56 0.83
Dorinţa sexuală(scală cu 100 de puncte)† 6.9 11.85 4.95 6.21 11.38 5.17
Stres personal(scală cu 100 de puncte) -16.31 -23.55 7.24 -18.27 -24.34 6.07

* Creştere de la iniţial cu aproximativ trei episoade satisfăcătoare pe lună.
† Modificare de la scorul iniţial de 20-23.

Contribuţii şi surse: RM este jurnalist şi a scris despre domeniul medical mai mulţi ani. Acest articol are la bază interviuri personale şi resurse publicate.

Conflict de interese: RM este coautor al Selling Sickness, care va fi publicată în cursul acestui an.

The marketing of a disease: female sexual dysfunction

BMJ 2005;330:192-4

1312 21st Street NW, Apt 4, Washington, DC 20036, USA
Ray Moynihan
journalistmailto:raymond.moynihan@verizon.net

Visul industriei farmaceutice de a obţine profituri mari din tratarea disfuncţiei sexuale feminine începe să pară o speculaţie prematură

Bibliografie

1 Wilson R. Feminine forever. New York:M Evans, 1966.

2 Writing Group for the Women's Health Initiative. Risks and benefits of estrogen plus progestin in healthy menopausal women. JAMA 2002;288:321-33.

3 National Women's Health Network. Taking hormones and women's health, choices, risks and benefits. Washington DC: National Women's Health Network, 1995.

4 Moynihan R. The making of a disease: female sexual dysfunction BMJ 2003;326:45-7.

5 Moynihan R. FDA panel rejects testosterone patch for women on safety grounds. BMJ 2004;329:1363.

6 Moynihan R, Heath I, Henry D. Selling sickness: the pharmaceutical industry and disease mongering. BMJ 2002;324:886-91.

7 PR Newswire. Antares Pharma partner completes phase II clinical trials for testosterone transdermal gel in female sexual dysfunction. 29 Jun 2004. www.forbes.com/prnewswire/feeds/prnewswire/2004/06/29/ prnewswire200406291030PR_NEWS_B_NET_PH_PHTU018.html (accessed 14 Jan 2005).

8 Richters J, Grulich AE, deVisser RO, Smith AM, Rissel CE. Sexual difficulties in a representative sample of adults, Austr N Z J Public Health 2003;27:164-70.

9 Basson R, Leiblum S, Brotto L, Derogatis L, Fourcroy J, Fugl-Meyer K, et al. Revised definitions of women's sexual dysfunction. J Sex Med 2004;1:40-8.

10 Bancroft J, Loftus J, Long J, Distress about sex: a national survey of women in heterosexual relationships. Arch Sex Behav 2003;32:193-208.

11 Procter and Gamble Pharmaceuticals. A reporter's guide to testosterone and its role in women's health. http://www.pgpharma.com/%20guide_testosterone.pdf(accessed 23 Dec 2004).

12 Procter and Gamble News Release. Landmark clinical study shows testosterone patch significantly improved sexual desire in surgically menopausal women. http://www.newswire.ca/en/releases/archive/May2004/04/c8449.html(accessed 23 Dec 2004).

13 Food and Drug Administration Advisory Committee for Reproductive Drugs. Briefing information for public hearing, 2 December. www.fda.gov/ohrms/dockets/ac/04/briefing/2004-4082b1.htm (accessed 23 Dec 2004).

14 Food and Drug Administration Division of Reproductive and Urologic Drug Products. Medical review, Intrinsa, NDA 21-769. Nov 2004. www.fda.gov/ohrms/dockets/ac/04/briefing/2004-4082b1.htm (accessed 23 Dec 2004).

15 Utian W, Braunstein G, Buster J, Lucas J, Simon J. Testosterone transdermal patch improved sexual activity and sexual desire in surgically menopausal women: results from two phase III studies şabstractţ. Annual meeting of International Society for the Study ofWomen's Sexual health, Atlanta, Georgia, October 2004.

16 New View campaign. www.fsd-alert.org (accessed 23 Dec 2004).

17 Daly R, Palmer K. True or false? Women need a form of Viagra. Toronto Star 2004 Dec 8:1.

Rate this article: 
Încă nu sunt voturi
Bibliografie: 
Traducere: 
Dr. Rodica Chirculescu
Autor: