RECENZIE - "La multi ani" Revistei Romane de Gastroenterologie!

Desi am facut recenzii de articole pentru reviste si carti, pâna acum nu am analizat niciodata inca o revista. Solicitarea de a scrie despre Revista Româna de Gastroenterologie (RRGE) s-a dovedit a fi, insa, un exercitiu interesant, care m-a facut sa ma gândesc cum se realizeaza o revista buna.

Nu poti aprecia o carte dupa coperta, dar RRGE face o prima impresie buna, prin coperta sa atractiva si machetarea ingrijita. Acesti factori sporesc placerea lecturii si ma fac sa pun la indoiala opinia celor care prevad disparitia revistelor tiparite.

In interior gasim o lista impresionanta de specialisti care alcatuiesc comitetul redactional international. Membrii lui sunt originari din multe tari ale lumii si includ nume de referinta in gastroenterologie. Fara indoiala ca eforturile cele mai mari le face puternicul comitet local, alcatuit din 16 membri. Spre a fi intr-adevar reprezentativ pentru gastroenterologia româneasca, ar fi binevenita includerea unui numar mai mare de editori din alte orase decit Clujul (de unde provin 10 din cei 16 membri), cu toate ca nu trebuie deloc neglijat avantajul conferit de existenta unui comitet ce se poate intruni rapid. Mi-a facut placere, de asemenea, sa descopar ca de editarea unei reviste medicale se ocupa o femeie. Poate ca lucrurile stau altfel in România. In Marea Britanie, femeile se bucura, in prezent, de o cota de reprezentare buna la toate nivelurile si in toate specialitatile medicale; cu toate acestea, ponderea celor care coordoneaza activitatea editoriala a unei reviste este foarte scazuta.

Numarul din RRGE pe care l-am primit contine un editorial, sapte articole originale, o sinteza, doua prezentari de caz si doua articole tehnice, toate in engleza sau franceza, cu rezumate in româna. Mai exista o rubrica educationala si o traducere a unor ghiduri britanice in limba româna. Trei dintre articolele originale si unul dintre cele tehnice au avut drept autori membrii ai comitetului de redactie, iar sinteza a fost scrisa de editor. Sunt de admirat energia si devotamentul autorilor; revista trebuie sa dispuna, insa, si de un sistem de recenzare riguros, practicat de specialisti din acelasi domeniu, pentru a diminua sursele de eroare si problemele care pot surveni atunci când colegii isi analizeaza unii altora lucrarile. Beneficiile si aspectele practice ale analizelor tip "orb", in care semnatarul recenziei nu cunoaste identitatea autorului, au fost studiate in mai multe reviste, dar nu sunt clar stabilite1. Atunci când colegii sunt familiarizati cu studiile pe care le face fiecare s-ar putea sa fie aproape imposibila pastrarea anonimatului, dar un asemenea sistem are avantajul de a elimina erorile (atât pozitive, cât si negative) care survin, adesea, daca membrii comitetului redactional sunt pusi in situatia de a-si analiza unii altora lucrarile.

Scrisoarea din partea editorului mentioneaza importanta sistemului de recenzare, iar eu impartasesc aceasta opinie. In calitatea mea de autor, mi-as dori sa am la dispozitie mai multe informatii despre acest subiect. De exemplu, câte persoane verifica fiecare articol si cât dureaza, de obicei, o asemenea activitate. Sistemul de recenzare implica eforturi mari din partea specialistilor care, oricum, au o activitate clinica intensa, iar fluxul editorial depinde tocmai de bunavointa celor care fac recenziile. Este explicabil, asadar, de ce, adesea, recenzarea articolelor dureaza destul de mult timp, chiar si in cazul revistelor cel mai bine cotate. Si totusi, ce sentiment placut iti creeaza vestea ca ai primit acordul specialistilor pentru publicarea unui articol!

Daca ar fi sa ma gândesc la imbunatatiri, as sugera adaugarea numarului de pagini pentru fiecare articol in subsolul primei pagini. Multe studii au aratat ca listele bibliografice contin, deseori, greseli, ceea ce face, uneori, foarte dificila sau chiar imposibila identificarea indicatiei citate2. La cursurile de pregatire pe care le prezint, ii sfatuiesc pe autori sa pastreze, impreuna cu articolul, cite o copie a paginii de titlu a fiecareia dintre referintele citate,ceea ce simplifica mult intocmirea bibliografiei si formularea de raspunsuri la intrebari. Cu toate acestea, sistemul este functional numai atunci când pagina intii contine varianta completa a indicatiei bibliografice. As mai sugera mentionarea datei la care au fost trimise si acceptate spre publicare articolele. Sunt detalii specificate tot mai frecvent in reviste, intrucit le furnizeaza potentialilor autori informatii utile despre durata procesului de verificare de catre ceilalti specialisti.

Este din ce in ce mai importanta indexarea publicatiilor in bazele de date electronice, asa ca ii felicit pe editorii RRGE pentru initiativa, incununata de succes, de a obtine indexarea in Embase si le urez succes pentru a fi acceptati in Index Medicus. O alta etapa esentiala pentru asigurarea accesului la continutul revistei este pagina web, iar RRGE si-a creat un website simplu, dar eficient, care contine rezumatele tuturor articolelor publicate incepind din anul 1999.

Judecând lucrurile dupa exemplarul din RRGE pe care l-am primt, apreciez ca revista si-a atins scopurile de promovare a gastroenterologiei românesti si de educare a cititorilor sai. Felicitari cu ocazia celei de-a 10-a aniversari si succes in viitor!

Liz Wager Publications Consultant
Sideview, 19 Station Road, Princes Risborough, HP27 9DE, UK
liz@sideview.demon.co.uk http://www.lizwager.com/