RECENZIE - Terapeutica medicala

O conditie esentiala pentru consacrarea unei carti medicale valoroase consta in prelungirea "duratei de viata" a acesteia prin editii succesive. In literatura medicala româneasca, din pacate, majoritatea cartilor cu adevarat utile corpului medical ramân la o editie unica si, in consecinta, isi pierd caracterul de actualitate.

Iata, insa, ca avem prilejul sa semnalam o exceptie: Terapeutica medicala, a carei prima editie (1993) a cunoscut un succes deosebit, a aparut, recent, in editia a doua, la cunoscuta editura Polirom din Iasi. Autorii, prof. dr. Gabriel Ungureanu si prof. dr. Maria Covic, fiecare cu o experienta de peste trei decenii in domeniul terapeuticii, stimulati, desigur, de reusita primei editii, dar si datorita profesionalismului lor deosebit, au reusit sa finalizeze o noua editie, adusa la zi si substantial adaugita (daca editia I avea 375 de pagini, in timp ce a II-a editie contine 588).

Prefata cartii apartine prof. Patrice Quéneu, specialist de prim rang in terapeutica si presedinte al European Network of Therapeutics Teachers (ENOTT) care, pe lânga faptul ca acorda un "certificat de calitate" (dupa consultarea cartii si mai multe intâlniri cu prof. Gabriel Ungureanu), face câteva comentarii de mare interes asupra domeniului pe care il ilustreaza: "La Thérapeutique, finalité de la médecine, est à la fois science et art de la prescription optimale, personnalisé à chaque malade, à chaque instant de sa maladie. Mais si l'objectiv est simple, combien sa mise en pratique est difficile! (...) Et il est vrais que la Thérapeutique a d'avantage progressé en un demi-siècle qu'au cours de millénaires précédents. Ceci, à la faveur de trois révolutions: celle de l'innovation, qui offre aujourd'hui aux malades des moyens thérapeutiques souvent très performants; celle de l'évaluation, qui établit les niveaux de preuves sur lesquels s'appuie la Thérapeutique factuelle; enfin, celle de la vigilance thérapeutique, d'une brulante actualité afin de tout faire pour prévenir les accidents thérapeutiques évitables" (op. cit., p.VII).

D upa acest citat cu adevarat doctrinar, mentionam ca autorii cartii au ales un grup de 12 colaboratori, majoritatea tineri sau cu multi ani de cariera profesionala in perspectiva, medici primari, cu doua exceptii, in medicina interna sau in domenii conexe. Cum este firesc, mentionam (in ordinea alfabetica) colaboratorii: conf. dr. Vasile Astarastoaie, dr. Cristina Burcoveanu, conf. dr. Cristina Cijevschi-Prelipcean, dr. Razvan Constantinescu, dr. Adrian Covic, dr. Catalin Danaila, conf. dr. Traian Mihaescu, dr. Lucian Miron, dr. Mihai Rotaru, conf. dr. Ortansa Stoica, dr. Maria-Christina Ungureanu si dr. Carmen Vulpoi. Riscurile lucrului cu mai multi colaboratori se cunosc si sunt vizibile, adesea, in scrisul medical. Nu este cazul Terapeuticii medicale care, de la un capatul la altul, este scrisa in acelasi stil, prezentând o unitate si un echilibru, la nivelul diferitelor capitole, ce nu au putut fi obtinute decât prin perseverenta si prin calitatile individuale ale unui singur autor coordonator. De altfel, aceasta unitate a cartii este si o chestiune de responsabilitate profesionala, indeosebi in ceea ce priveste posologia recomandata, chiar daca (dintr-o prudenta justificata): "Cititorii sunt sfatuiti insa de a cerceta intotdeauna fisa de informare ce insoteste fiecare medicament inainte de a-l folosi in practica" (op. cit. p.2).

Structura fiecaruia dintre cele 68 de capitole ale cartii este, in linii mari, asemanatoare, inainte de sectiunea referitoare la tratament, autorii prezentând o sinteza (sau rapel) a unor date de fiziopatologie, etiopatogenie (patogenie), anatomopatologie (daca este necesar). Aici sunt incluse o serie de achizitii foarte noi. Urmeaza sectiunea referitoare la diagnostic, care incepe cu afirmarea diagnosticului (de la prezumtia diagnostica, in cazul careia au o pondere adecvata informatiile obtinute prin examenul clinic, la confirmarea diagnosticului) si in functie de entitatea nosologica, diagnosticul complicatiilor, diagnosticul diferential sau de alte repere diagnostice. Se poate afirma ca parcurgerea acestor preliminarii inseamna aducerea aminte ca, inainte de orice interventie terapeutica, un diagnostic corect este extrem de important. Intr-o perioada când algoritmii de diagnostic sunt oarecum la moda, autorii au preferat sa evite tendintele simplificatoare, oferind mai curând ceea ce se numeste un arbore de decizie al unuia dintre cele mai complexe procese intelectuale umane, care este diagnosticul medical.

Sectiunea cea mai ampla a fiecarui capitol este dedicata tratamentului, conform scopului cartii. In raport cu editia anterioara sunt vizibile doua intentii ale autorilor: pe de-o parte, aducerea la zi, prin prezentarea clara a progreselor recente, precum si a tratamentelor standardizate prin consens international, iar pe de alta parte, prin aprofundarea unor optiuni terapeutice valide, pâna la acele observatii sau detalii ce tin de arta medicului practician.

Dintre capitolele nou introduse, unele erau necesare pentru completarea gamei entitatilor patologice de interes major pentru medicul practician: detresa respiratorie a adultului, insuficienta respiratorie, patologia oncologica (cu capitole distincte pentru o serie de neoplazii cu incidenta semnificativa si cu o aprofundare justificata a problemelor de diagnostic, inclusiv a aspectului atât de important al diagnosticului extensiei tumorale) si tuberculoza pulmonara care, iata, dupa iluzia reculului, a redevenit, acum, "afectiune infecto-contagioasa de durata medie si larga raspândire in populatie" (p. 38, op. cit.). Un capitol nou introdus, "Tulburarile acido-bazice si hidroelectrolitice", reprezinta o serioasa piatra de incercare in ceea ce priveste atât problemele de diagnostic (in relatie cu bolile in care acestea apar), cât si solutiile terapeutice, care depind de cunoasterea exacta a datelor de laborator, de interpretarea lor corecta si, inclusiv, a contraindicatiilor.

Doua capitole, scrise clar si la un nivel stiintific remarcabil, reflecta cursul actual al medicinei: "Terapia genica" si "Probleme de etica in terapeutica medicala."

Terapeutica medicala este o carte necesara in primul rând studentilor in medicina din anii terminali, ca si medicilor rezidenti, dar si unui mare numar de medici practicieni care stiu ca experienta profesionala poate fi pusa in valoare si intregita printr-o documentare de calitate. Nu ne ramâne decât sa le uram autorilor sa persevereze pe aceeasi cale, pregatind o editie viitoare, pentru ca terapeutica se afla in continua miscare (se dezvolta inclusiv tendinta denumita terapeutica bazata pe dovezi).

Mai mult, tinând seama de valoarea reala a cartii, oare nu este firesc ca autorii sa incerce sa-i largeasca aria de distributie prin publicarea ei intr-o limba de circulatie internationala? Ar fi un semn al revenirii la realitatea de acum sase decenii, când cele mai valoroase lucrari medicale românesti apareau in edituri prestigioase din Occident.

(editia a doua revizuita si adaugita)
Polirom, Iasi, 2000, 604 pp,
ISBN 973-683-569-3