Comentariu: Ce putem sa invatam din relatarile referitoare la implementarea dovezilor?

Articolul este captivant prin povestea relatata. A fost odata ca niciodata un entuziast si iata, in continuare, ce i s-a intâmplat. Faptele in sine nu sunt remarcabile – desigur, povestea se caracterizeaza, printre altele, prin lipsa de substanta– dar daca ai citit-o pâna la sfârsitul amar ai facut-o, probabil, din curiozitatea

de a afla care a fost soarta unui pionier curajos, angajat intr-o cruciada a implementarii, intr-o unitate de medicina generala in care (noi presupunem) ca nu era utilizat la scara universala limbajul caracteristic asistentei medicale bazate pe dovezi.

Downing a sustinut ca procesul schimbarii se axeaza, in principal, pe caracterele oamenilor, ale caror modificari sunt interpretate, relatate si preluate de alte persoane implicate sau nu intr-un sistem de organizare.1 Comportamentul uman este ghidat de sentimente, iar povestile despre modificarile organizatorice tind sa se desfasoare conform unuia dintre cele patru scenarii urmatoare: romantic (eroul-aventurier intâmpina si depaseste o serie de provocari pâna când, in final, isi dobândeste recompensa), tragic (eroul trudeste pentru o cauza justa, dar este aruncat de la succes spre pericol si umilire finala), melodramatic (o lupta polarizata intre erou si fortele raului, care se termina, adesea, cu o batalie apoteotica) si ironic (eroul a fost prezentat ca incompetent, corupt sau nebun; actiunile eroice sunt reinterpretate ca un bluf).2

Majoritatea relatarilor privind implementarea conduitei practice bazate pe dovezi sunt prezentate ca fiind aventuri in echipa ("ne-am straduit impreuna, am muncit din greu - si priviti ce am realizat"), tragedie de situatii ("ne-am dat toata silinta, dar am fost invinsi de constrângeri (de obicei, financiare, dincolo de capacitatea noastra de a le controla) sau melodrame politice ("pionii principali ar fi pierdut prea mult si, de aceea, ne-au zadarnicit eforturile").3,4 Povestea lui Lipman si Price urmeaza, probabil, cel mai frecvent, dar si cel mai rar publicat scenariu: ironia valorilor gresit plasate.

In aceasta naratiune clasica, sustinatorii infocati ai programului de lucru bazat pe dovezi ajung sa descopere ca sistemul de valori stiintifice cu tinuta academica, stabilit de ei - care pune accentul pe experiment, rigoare, precizie si reproductibilitate - le aduce servicii modeste in mediul nesanatos si imprevizibil al furnizarii de servicii. Mai mult, poate ca sistemul de valori imbratisat de colegii lor - care se axeaza pe utilizarea datelor si a sistemelor informationale disponibile, pe mentinerea armoniei si pe indeplinirea sarcinilor de serviciu de catre personalul angajat, care raspunde flexibil la necesitatile individuale si isi propune sa mentina clientii multumiti - reuseste intr-o masura mai mare sa initieze si sa sustina schimbarile pozitive in interiorul institutiei.

Povestea implementarii dovezilor celor mai convingatoare in unitatea lui Lipman nu are, inca, un final. Suntem lasati intr-un moment de suspans, in care eroul nostru, umilit (sau, poate, cuplul format din medicul generalist si farmacistul complice) a abandonat in mod evident eforturile de a trata epidemiologia clinica "la fel ca pe orice alta problema", in cadrul intrunirilor administrative. El si-a reconsiderat pretentiile legate de invincibilitatea dovezilor stiintifice si (banuim ca) le-a implementat in culise, pentru a mobiliza sursele de sprijin al ideii de instruire la nivelul unitatilor multidisciplinare de medicina generala. Scena este pregatita pentru un progres real. Atentie la urmatorul episod emotionant.

Importanta explorarii diferitelor sisteme de valori, atunci când se doreste identificarea piedicilor in calea fenomenului de schimbare, a fost sugerata de Dr Charlotte Humphrey, in legatura cu un alt subiect.

Conflict de interese: Nici unul declarat.

Commentary: What can we learn from narratives of implementing evidence?
BMJ 2000;320:1114-8

Unit for Evidence Based Practice and Policy, Department of Primary Care and Population Sciences, Royal Free and university college Medical School, London N19 3UA
Trisha Greenhalgh senior lecturer

Bibliografie

1 Downing SJ. Learning the plot: emotional momentum in search of dramatic logic. Management Learning 1997;28:27¤44.

2 Gorman P. Managing multidisciplinary teams in the NHS. London: Kogan Page, 1998.

3 Dunning M, Abi¤Aad G, Gilbert D, Hutton H, Brown C. Experience, evidence, and everyday practice: creating systems for delivering effective health care. London: King's Fund, 1999.

4 Evans D, Haines A. Evidence, effectiveness and the experience of implementation: working to achieve evidence based changes in the real world. Oxford: Radcliffe Publications, (in press).

Rate this article: 
Încă nu sunt voturi
Bibliografie: 
Traducere: 
Dr Sabina Antoniu
Autor: