Recenzie - Diabetul gestational

Monografia doctorului Mircea Onofriescu – sef de lucrari obstetrica ginecologie la Universitatea de Medicina "Gr.T.Popa" Iasi abordeaza un subiect mai putin cunoscut în România – diabetul gestational – definit ca fiind aparitia sau diagnosticul unei intorerante la glucoza, de severitate variabila, aparuta în cursul sarcinii.

Afectiune asimptomatica, diabetul gestational este una dintre cele mai frecvente afectiuni asociate sarcinii, cu o prevalenta între 1-15%, în functie de zona geografica si de criteriile de screening si diagnostic utilizate. Studiile epidemiologice efectuate în diverse tari subliniaza cresterea continua a prevalentei diabetului zaharat, observatie valabila si pentru România. În anul 2025 se estimeaza un numar de aproximativ 300 milioane de cazuri cu diabet zaharat, dintre care peste 80% vor fi inregistrate in tarile în curs de dezvoltare.

Pe baza celor mai recente studii din literatura, autorul prezinta locul ocupat de aceasta afectiune în cadrul clasificarii diabetului zaharat, metabolismul glucozei în sarcina normala, fiziopatologia diabetului zaharat. În capitolul privind screeningul si diagnosticul diabetului gestational sunt prezentati principalii factori de risc luati în considerare, precum si criteriile recomandate în diverse tari pentru diagnosticarea afectiunii in cauza.

Lotul de gravide cu diagnosticul de diabet gestational permite autorului sa identifice existenta unui scor clinic de diagnostic al macrosomiei si a unei corelatii semnificative statistic între grosimea tesutului subcutanat humeral, determinata ecografic, si greutatea la nastere.

În cadrul dispensarizarii obstetricale este subliniata importanta ecografiei în monitorizarea sarcinii diabetice (biometria fetala, indicele amniotic, velocimetria Doppler la nivel de artera ombilicala, pentru diagnosticarea precoce a suferintei fatului). Este confirmata cresterea incidentei complicatiilor la mama, dar si a morbiditatii neonatale precoce (hipoglicemie, policitemie, hiperbilirubinemie, sindrom de detresa respiratorie) în sarcina complicata cu diabet gestational.

Capitolul rezervat tratamentului prezinta atit rezultatele celor mai recente studii, cit si concluziile autorului privind dieta, insulinoterapia, precum si rolul exercitiului fizic în tratamentul diabetului gestational.

Printre concluziile cu implicatii practice, la care ajunge monografia, se numara faptul ca, prin diagnosticul diabetului gestational si prin urmarirea anuala a tolerantei la glucoza în postpartum, se pot identifica precoce cazurile de diabet zaharat, evitindu-se instalarea complicatiilor micro-si macrovasculare, specifice acestei afectiuni. În urma unor studii statistice minutioase, dintr-o multitudine de variabile materne si fetale cu rol de factori predictivi pentru diabet zaharat, dupa o sarcina complicata cu diabet gestational, au fost identificati urmatorii factori: clasa White A2 - diabet gestational tratat cu insulina în cursul sarcinii; antecedente familiale de diabet zaharat; virsta gestationala în momentul diagnosticarii diabetului gestational <24 saptamini.

Monografia de fata atrage atentia lumii medicale din România asupra faptului ca diabetul gestational poate afecta gravida si fatul sub multiple aspecte, atit in timpul sarcinii, cit si pe termen lung. Nediagnosticat sau diagnosticat tardiv, diabetul gestational mareste, evident, incidenta complicatiilor mamei (nastere prematura, preeclampsie, infectie urinara, polihidramnios) ori a interventiilor obstetricale pentru macrosomie (inducerea nasterii, distocia umerilor, aplicarea de forceps, operatia cezariana). Gratie activitatii perseverente a autorului, la nivelul centrului universitar Iasi a fost constituit un colectiv multidisciplinar care urmareste eficient si cu bune rezultate sarcina diabetica.

Recomand lectura acestei monografii, aparute în editura EditDan Iasi, la sfirsitul anului 1999, si tiparita în conditii tehnice deosebite, la Polirom Iasi, nu numai medicilor obstetricieni si diabetologi, ci si specialistilor din alte domenii si, mai ales, medicilor de familie, care trebuie sa se implice mult mai eficient în activitatea de screening, diagnosticare si tratament ale diabetului gestational.

EditDan Iasi, 1999
317 pagini
ISBN-973-96663-6-1